Trend DK
Forside Nyheder Recirkulationsknap i bilen har flere funktioner, end de fleste er...

Recirkulationsknap i bilen har flere funktioner, end de fleste er klar over

AC
MGDK

Knappen har flere funktioner, end de fleste går og er klar over.

Lige nu læser andre

Recirkulation af luft i bilens kabine har været en funktion i biler siden midten af det 20. århundrede. Alligevel er der stadig mange bilister, som ikke udnytter dens fulde potentiale.

Sådan virker recirkulationen

Recirkulationsfunktionen styrer luftstrømmen ved hjælp af en særlig ventil. Tidligere skulle man aktivere den manuelt, men i dag er de fleste biler udstyret med elektriske systemer, der skifter lydløst og hurtigt. Når funktionen er slået til, cirkulerer luften inde i bilen i et lukket kredsløb – uden at ny luft trækkes ind udefra.

Det kan være særligt effektivt under visse forhold, fx når bilen skal varmes op eller køles ned hurtigere. Mange bliver overraskede over, hvor hurtigt temperaturen i kabinen kan ændre sig, når recirkulationen aktiveres sammen med varmeapparatet eller aircondition.

Læs også

Pas dog på med at bruge den for længe

Det er vigtigt at bruge recirkulationen med omtanke. Hvis der er passagerer i bilen, bør man ikke lade funktionen være tændt i mere end 5 minutter ad gangen. Ellers kan CO₂-niveauet i kabinen stige, luftfugtigheden øges, og det kan føre til duggede ruder og ubehag hos dem, der sidder i bilen.

Ikke kun til at blokere dårlig lugt

Mange bruger kun funktionen for at undgå ubehagelige lugte fra vejen – fx når man kører forbi en gylletank eller en lastbil med udstødningsrøg. Men recirkulationen har flere anvendelser:

  • Hurtig opvarmning eller nedkøling: Hvis det er koldt udenfor, og du vil have varme hurtigt, så slå recirkulation til i et par minutter sammen med varmen. Det samme gælder om sommeren, hvis du vil køle kabinen hurtigt ned.
  • Ved brug af sprinklervæske: Når du bruger forrudenes sprinklersystem, kan lugten af sprinklervæske let trænge ind i bilen via luftindtaget. Hvis du aktiverer recirkulation samtidig, undgår du i høj grad at få lugten ind i kabinen. I nogle nyere biler sker det automatisk i 15–30 sekunder, når du sprøjter ruden.
  • Kø i tunnel eller tæt trafik: I tunneler eller i stillestående trafik, hvor der hurtigt kan opbygges udstødningsgasser i luften, kan det være en god idé at aktivere recirkulation i nogle få minutter for at undgå at trække de skadelige dampe ind i bilen.
  • Når du bruger duftfrisker eller rengøringsmidler: Ønsker du, at en bestemt duft – fra fx en luftfrisker – bliver i kabinen og ikke forsvinder med det samme, så tænd recirkulationen. Så bliver luften, og dermed også duften, i kabinen længere.

Læs også

Ads by MGDK