Motorcyklen der brød alle regler med sin tophastighed på næsten 450 km/t.
Lige nu læser andre
For 30 år siden indgik de japanske motorcykelproducenter en stiltiende aftale: Ingen motorcykel måtte køre hurtigere end 300 km/t. Og så kom Suzuki Hayabusa – og blæste aftalen af banen med en topfart tæt på 450 km/t.
Hayabusa behøver næppe nogen større introduktion. I mere end 20 år har den været synonym med vanvittige hastigheder, ekstreme tuningprojekter og vilde videoer på nettet.
Det var ikke bare endnu en motorcykel. Det var en krigserklæring mellem de japanske producenter.
Da Hayabusa’en ramte markedet i 1999, sprængte den rammerne – bogstaveligt talt. Mens resten af verden stadig talte om sportsmotorcykler med 1.000 kubik, smed Suzuki en raket med 1.299 cc og 173 hestekræfter på gaden.
Læs også
Uden elektroniske begrænsninger kunne den uden problemer runde 300 km/t. Uden nogen form for filter.
I 2008 kom anden generation – nu med 1.340 cc, 191 hk, mere finesse og endnu højere fartpotentiale… men nu elektronisk begrænset. Men fjern begrænsningen, sæt et nyt udstødningssystem på, opgrader ECU’en – eller smid en turbo på – og tingene bliver hurtigt ekstreme.
I nogle tilfælde meget ekstreme.
Det var her, Hayabusa for alvor blev en legende inden for drag racing. Allerede i standardtrim var den som en dragster med nummerplade.
Første version gik fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder og kørte kvartmil på 9,8 sekunder. Anden generation var endda lidt hurtigere: 2,7 sekunder og 9,7 sekunder.
En gentlemen-aftale, som tunerne glemte alt om
Hayabusas fremkomst var så voldsom, at de japanske producenter efter sigende indgik en uofficiel aftale: Fra år 2000 måtte ingen japansk motorcykel køre hurtigere end 299 km/t. På papiret blev Hayabusa tæmmet. I virkeligheden… not so much.
Og så blev det rigtig seriøst med turboer. Tunge, modificerede Hayabusas har efterhånden rundet 800 hestekræfter. I 2023 satte Jack Frost fra Holeshot Racing verdensrekord i en såkaldt “flying mile” – 442 km/t (274,9 mph) i en turboladet Hayabusa. Hvis navnet ikke ringer en klokke, så snuppede han rekorden fra Guy Martin – kendt britisk vovehals og motorsportsgalning (og ofte vist på Discovery Channel i Danmark).
Den nyeste generation: Mere moden, men stadig brutal
Siden 2021 har Suzuki solgt tredje generation af Hayabusa. Den er mere moderne, har 188 hk, masser af elektronik, forbedret affjedring og bremser – og er generelt mere afbalanceret. Den accelererer en anelse langsommere (0–100 km/t på 3,2 sekunder), og Suzuki lægger ikke længere arm om topfartskronen. Den nye Hayabusa vil ikke være den vildeste – men den mest komplette.
Men pas på: Det er stadig en Hayabusa. Stor, brutal og med en tilstedeværelse, der kan mærkes – også når den bare holder stille. På landevejen er der få ting med hjul, der kan følge med – og ingen der gør det med samme komfort. Går Kawasakis H2R hurtigere? Ja, selvfølgelig. Men den er ikke lovlig på vejen. Det er Hayabusa. Og det gør hele forskellen.