Trend DK
Forside AI Foruroligende ny undersøgelse afslører præcis, hvad brugen af ChatGPT gør...

Foruroligende ny undersøgelse afslører præcis, hvad brugen af ChatGPT gør ved vores hjerner

ChatGPT OpenAI
Markus Mainka / Shutterstock.com

ChatGPT har gjort kunstig intelligens til en del af hverdagen. Folk bruger det til alt fra at oprette datingprofiler til at omskrive deres CV’er. Men er det gået for vidt?

Lige nu læser andre

Siden OpenAI lancerede ChatGPT, har mange været bekymrede for dens evner og for, hvad det betyder for fremtiden. Vi har jo alle sammen set Terminator, ikke?

Og selvom ChatGPT kan være nyttig til at svare på en passiv-aggressiv arbejdsmail, har forskere nu draget nogle bekymrende konklusioner om dens effekt på vores hjerner.

En ny undersøgelse fra MIT’s Media Lab afslører skræmmende information om, hvor stor påvirkning den faktisk kan have.

Forskerne inddelte 54 deltagere mellem 18 og 39 år i tre grupper og bad dem skrive flere SAT-stile over fire måneder. Én gruppe brugte ChatGPT, én brugte Google, og den tredje måtte ikke bruge nogen hjælpemidler.

Læs også

Alle deltagere fik målt deres hjerneaktivitet via EEG-scanning. ChatGPT-gruppen viste det laveste niveau af hjerneaktivitet og præsterede dårligst – både neuralt, sprogligt og adfærdsmæssigt.

Deltagerne blev også mere dovne hen ad vejen og endte med blot at kopiere og indsætte tekst direkte fra ChatGPT. Da de bagefter skulle skrive uden hjælp, viste de nedsat aktivitet i hjerneområder knyttet til koncentration og tænkning.

Hovedforfatter Nataliya Kosmyna advarer om, at AI-brug på sigt kan skade hjernens udvikling.

“Jeg frygter, at en beslutningstager snart foreslår ‘GPT i børnehaven’. Det ville være ekstremt skadeligt. Udviklende hjerner er mest sårbare,” siger hun til TIME.

EEG-scanningerne viste, at AI-brugerne havde lav kontrol og opmærksomhed, og til sidst lod ChatGPT gøre alt arbejdet. Omvendt havde gruppen uden hjælpemidler den højeste hjerneaktivitet, herunder særligt i områder for kreativitet og hukommelse.

Google-gruppen viste også aktiv hjernefunktion. Kun AI-brugerne viste konsekvent dårlige resultater. De kunne heller ikke huske, hvad de havde skrevet om, fordi oplysningerne aldrig blev integreret i hukommelsen.

“Vi har brug for oplysning, lovgivning og grundig test, før AI bruges i undervisning,” konkluderer Kosmyna.

Læs også