Spotify lancerer en funktion, der giver alle brugere mulighed for at designe og tilpasse deres egne covers til deres playlister, meddeler virksomheden ifølge TechCrunch.
Selvom brugere allerede har haft mulighed for at uploade et brugerdefineret billede til en playliste, giver denne nye funktion dig mulighed for at designe dit eget cover direkte i deres app.
Funktionen rulles i øjeblikket ud på 65 markeder som en beta på Spotifys mobilapp til iOS og Android. Den er tilgængelig for både gratis og betalte brugere, hvorfor du kan få adgang til den, uanset om du betaler for den eller ej.
For at få adgang til funktionen skal du vælge en af dine playlister, som du vil lave et brugerdefineret cover til. Tryk derefter på de tre prikker i menuen på playlisten og vælg 'Opret coverkunst'.
Herfra kan du uploade et billede fra din kamerarulle eller starte med et tomt lærred og derefter lege med forskellige elementer som skrifttyper, farver og effekter. Du kan også ændre baggrundsfarver og tilføje gradienter. Derudover kan du tilføje såkaldt 'stickers'.
Spotify fortæller, at du kun kan gemme ét brugerdefineret cover pr. playliste. Det betyder, at når du opretter et nyt, vil det automatisk erstatte det forrige for den pågældende playliste. Hvis du vil lave mere end ét cover til en playliste, skal du gemme det første på din telefon, før du laver et nyt.
Selvom muligheden for at skabe brugerdefineret coverkunst ikke er en stor tilføjelse til streamingtjenesten, er det en sjov funktion. Det viser også Spotifys fortsatte indsats for at give brugerne flere måder at personliggøre deres oplevelse i appen på.
For eksempel tester virksomheden i øjeblikket en funktion, der lader brugere oprette personlige playlister baseret på skriftlige forslag. Det betyder naturligvis, at der vil blive brugt en form for kunstig intelligens til dette formål.
Lanceringen af den nye funktion kommer, mens Spotify fortsætter med at tilføje nye funktioner til sin platform i forbindelse med den store konkurrence med tjenester som Apple Music og YouTube Music.
I sidste uge meddelte Spotify, at de tester musikvideoer for premium-brugere på 85 markeder. Funktionen vil give Spotify bedre muligheder for at konkurrere med YouTube, da Googles platform har indbygget understøttelse af musikvideoer.