Spotify-brugerne er skuffede over funktion: Det er undervældende

Nicolai Busekist

9 uger siden

|

07/12/2024
Streaming
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Efter ugers spænding er mange Spotify-brugere blevet skuffede over årets Spotify Wrapped, der er en personaliseret årsopgørelse, som mange har kaldt 'kedelig' eller 'en fiasko'.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Den primære klage blandt brugerne er, at Spotify har prioriteret en AI-drevet podcast over de kreative og interaktive funktioner, der normalt præger Wrapped.

Tidligere har Wrapped inkluderet detaljer som ens musikpersonlighed, sammenligninger med byer med lignende musiksmag, 'audio aura'-beskrivelser eller spil baseret på ens lyttehistorik.

I år mangler flere af disse elementer, og brugerne savner også mere detaljerede statistikker som foretrukne genrer og podcasts. Spotify har ikke forklaret, hvordan de valgte, hvad der skulle inkluderes i år. Det skriver mediet TechCrunch.

På platformen X er hashtagget #SpotifyWrapped2024 blevet oversvømmet af kommentarer, hvor mange kalder Wrapped for 'kedelig', 'en skuffelse' eller 'under forventning'.

Selv om folk stadig deler deres Wrapped, synes kritikken at fylde mere end rosen. Et populært opslag, der kalder Wrapped for en fiasko, har eksempelvis opnået mere end 108.000 likes.

Spotify satsede i år stort på et samarbejde med Google, der integrerer AI til at skabe en personlig podcast som en del af Wrapped-oplevelsen. Dette skete på bekostning af andre populære funktioner.

En bruger savnede de 'sjove personlighedsvurderinger', mens en anden kritiserede funktionen 'Your Music Evolution' for at være mærkelig. Denne funktion brugte Spotifys genredata fra daglige playlister til at vise, hvordan lyttevaner har ændret sig over året.

Mange ønskede de samme statistikker som tidligere år, og nogle oplevede, at deres foretrukne podcasts ikke var inkluderet. Ifølge Spotify skal en bruger have lyttet til mindst to episoder fra to forskellige dage for, at en podcast kvalificerer sig.

Flere brugere havde også problemer med at finde deres Wrapped-playliste, selv om den findes i appen under navnet 'Your Top Songs 2024'.

Designet af årets Wrapped fik blandede anmeldelser. Nogle fandt det 'midt på skalaen' eller 'simpelt', mens andre var tilfredse. Den AI-drevne podcast delte også vandene: Mens nogle var imponerede over teknologien, følte andre sig ubehageligt til mode.

Mange har mistænkt, at overafhængighed af AI og Spotifys store nedskæringer i 2023 - hvor 2.300 medarbejdere blev fyret - har påvirket Wrapped negativt.

Spotify har forsvaret deres tilgang og sagt: "Hvert år forsøger vi at skabe en ny og spændende Wrapped-oplevelse. Det er en del af Wrappeds hemmelige opskrift."

De har allerede taget hul på arbejdet på næste års Wrapped, men mange brugere håber på et bedre resultat i 2025.