Amazon har meddelt, at de lukker deres gratis streamingtjeneste, Freevee, som hidtil har været tilgængelig i blandt andet USA og Storbritannien. Tjenesten, der er finansieret af reklamer, vil ikke længere eksistere som en selvstændig enhed.
Nyheden er dog ikke nødvendigvis en dårlig nyhed for brugerne. Det er nemlig ikke uden grund, at de har valgt at lukke ned for denne tjeneste. Tværtimod er der en helt særlig grund til, at de har besluttet sig for, at det er på tide at lukke ned for Freevee.
Amazon har nemlig besluttet at fokusere sine ressourcer på deres primære streamingtjeneste, Amazon Prime Video. Da Prime Video for nylig introducerede et reklameunderstøttet abonnement, blev det klart, at Freevees dage var talte.
Ifølge Deadline vil det indhold, der tidligere blev produceret til Freevee, fremover være tilgængeligt på Prime Video uden behov for et månedligt abonnement. Dette gælder blandt andet serier som 'Judy Justice' og 'High School'.
Det er dog endnu uklart, om dette indhold vil være tilgængeligt uden for de oprindelige markeder, hvor Freevee opererede. Det betyder, at danske brugere af Prime Video muligvis får adgang til serier, som de ellers ikke ville have haft mulighed for at se.
Freevees medarbejdere vil blive overflyttet til Amazon MGM Studios, skriver mediet Mikrobitti. Streamingtjenesten blev oprindeligt lanceret i 2019 under navnet IMDb Freedive. Det betyder også, at det ikke ser ud til, at der er nogen, der kommer til at miste sit job i forbindelse med lukningen af Freevee.
I løbet af de seneste år har Amazon haft et større og større fokus på Prime Video. Det har gjort, at det i dag er en af de største tjenester i hele verden. Det har de blandt andet opnået ved at købe rettigheder til film og tv-serier samt investere en stor sum penge i at producere eget indhold til platformen.