YouTube Shorts har indført en ændring, der bringer analysefunktionen for denne del af platformen tættere på konkurrenter som TikTok og Instagram.
Platformen har nemlig valgt at fjerne det tidligere krav om en bestemt afspilningstid, før en brugers visning af et klip tæller som en 'visning'.
Fra og med den 31. marts vil en 'visning' blive registreret, hver gang en YouTube Short bliver afspillet eller genafspillet. Det vil sandsynligvis betyde, at skabere vil opleve markant højere visningstal efter ændringen træder i kraft.
YouTube vil fortsat spore 'engagerede visninger', som måler, hvor mange gange et klip er blevet afspillet 'i et vist antal sekunder'.
YouTube har i denne forbindelse også slået fast, at ændringen ikke kommer til at påvirke skaberes indtjening eller deres berettigelse til YouTube Partner Programmet. Begge dele vil derfor fortsat blive vurderet ud fra den engagerede visningsmåling.
Både Instagram og TikTok definerer en 'visning' som antallet af gange en video begynder at afspille, selvom disse platforme også tilbyder målinger for den tid, der bruges på at se et indhold.
I betragtning af at YouTube Shorts, Instagram og TikTok hver især har hævdet at have over en milliard månedlige brugere, giver det mening, at de tæller visninger på en lignende måde, så skabere bedre kan vurdere, hvor mange mennesker de når ud til på tværs af platformene.
Det er også et skridt, der viser, at YouTube er klar til at tage kampen op imod platforme som Instagram og TikTok, der sidder tungt på markedet for korte videoer.
Generelt har det været et marked, der har været i massiv vækst de seneste år. Det har betydet, at flere og flere skabere har valgt at rette fokus mod at skabe flere korte videoer, i stedet for at lave lange videoer til f.eks. YouTube.