Trend DK
Forside Nyheder Yahoo kun have købt firma for 1 million dollars –...

Yahoo kun have købt firma for 1 million dollars – i dag er det 3,4 billioner dollars værd

Yahoo!
Primakov / Shutterstock.com

Yahoo troede, at de havde undgået en fejlinvestering, da de afviste at købe et firma for 1 million dollars.

Lige nu læser andre

Tilbage i 1990’erne var kapløbet om internettets fremtid i fuld gang, hvor Google, Yahoo og andre som Ask Jeeves kæmpede om både søgninger og brugere.

I 1998 tilbød Larry Page og Sergey Brin – de to Stanford-studerende, der senere blev berømte som Googles grundlæggere – at sælge deres lille nystartede virksomhed til AltaVista for blot en million dollars.

De to udviklede Googles centrale teknologi, PageRank, som bruger links til at vurdere en sides relevans og vigtighed. AltaVista takkede nej til tilbuddet – og det gjorde Yahoo også. De mente, at brugerne ville fortsætte med at bruge deres egne platforme i stedet.

Det viste sig hurtigt at være en gigantisk fejltagelse. I 2002 vendte Yahoo tilbage med halen mellem benene, da den daværende direktør Terry Semel forsøgte at købe Google for intet mindre end 3 milliarder dollars.

Efter flere måneders forhandlinger svarede Google, at de kun ville sælge for 5 milliarder dollars – og Semel trak sig fra aftalen.

Læs også

I dag er Alphabet Inc., som er navnet på Googles moderselskab, en af verdens mest værdifulde virksomheder. Ifølge Companies Market Cap havde Alphabet i november i år en markedsværdi på omkring 3,4 billioner dollars.

Som om det ikke var smertefuldt nok, afviste Yahoo i 2008 et andet stort tilbud – denne gang fra Microsoft, der ville købe virksomheden for 44,6 milliarder dollars.

Tilbuddet var yderst generøst og indebar en præmie på 62 procent over Yahoos aktiekurs dagen før Microsoft kom med sit bud, rapporterede Yahoo Finance.

Microsofts plan var at fusionere de to virksomheder for at dominere onlineannoncering, skabe et mere effektivt selskab, og – vigtigst af alt – etablere en reel konkurrent til Google.

Men Yahoo kunne ikke se potentialet. Efter en ‘grundig evaluering’ afviste bestyrelsen tilbuddet og hævdede, at Microsoft ‘værdiansatte virksomheden for lavt’ i forhold til Yahoos brand, rækkevidde og vækstmuligheder, skriver Unilad.

Læs også

Selvom ledelsen antydede, at man kunne være åben for et nyt bud, holdt Microsoft fast og kaldte sit oprindelige tilbud på 40 milliarder dollars ‘fuldt og retfærdigt’, samtidig med at de kaldte Yahoos beslutning ‘uheldig’.

Herefter forsvandt interessen for Yahoo næsten helt – indtil 2016, hvor virksomheden til sidst blev solgt til Verizon. Salgsprisen lød dengang på ‘kun’ 4,6 milliarder dollars, hvilket derfor var en brøkdel af, hvad Microsoft havde tilbudt.

Salget markerede et trist kapitel for Yahoo, der engang var en af internettets giganter under, men som endte med at falde drastisk i værdi på få år. I 2021 solgte Verizon derefter sine medieaktiver, herunder Yahoo og AOL, til Apollo Global Management for 5 milliarder dollars.

Men i stedet for at lukke kapitlet helt, valgte den nye ejer at beholde navnet og relancerede virksomheden under det velkendte brand Yahoo!

Ifølge rygter fra august i år er Yahoo nu blandt de tre selskaber – sammen med Perplexity og OpenAI – der potentielt kan overtage Google Chrome. Så måske der alligevel er håb for Yahoo endnu.

Ads by MGDK