Copilot, Microsofts AI-assistent, ser ud til at have svært ved at matche konkurrenterne, når det kommer til dens popularitet.
Antallet af mennesker, der bruger Copilot, har ligget på omkring 20 millioner ugentlige brugere det seneste år, ifølge nyhedsbrevet Newcomer, mens OpenAI's ChatGPT har nået op mod 400 millioner ugentlige brugere.
Tallene blev delt på et årligt ledermøde i marts af Microsofts finansdirektør Amy Hood, lyder det fra Newcomer, og de vækker bekymring om den AI-fremtid, som Microsoft forsøger at promovere.
Microsoft bruger OpenAI's modeller til at drive Copilot, og assistenten tilbyder lignende funktioner som ChatGPT, men de formår tydeligvis ikke at tiltrække den samme interesse fra deres brugere, som det er lykkedes for OpenAI at gøre.
Virksomheden har også integreret Copilot i Windows 11, Microsoft 365 og Edge-browseren, uden at det tilsyneladende har ført til øget brugeraktivitet.
Behovet for at forny Copilot, blive mindre afhængig af OpenAI og gentænke virksomhedens assistent som et reelt forbrugerprodukt var Microsofts motivation for at opkøbe Mustafa Suleyman og hans team fra Inflection AI.
Suleymans arbejde som CEO for Microsoft AI har indtil videre resulteret i et redesign af Copilot samt lanceringen af flere nye funktioner, herunder muligheden for, at AI'en kan udføre handlinger på visse hjemmesider på brugerens vegne.
Det kan være starten på en samlet vision, men det er endnu ikke noget, der i særlig grad har fanget Windows-brugere eller andre.
Microsoft har investeret milliarder i OpenAI for at støtte virksomhedens forskning og få privilegeret adgang til deres modeller - alt sammen i håbet om at kunne konkurrere med Google.
Selv med denne adgang synes ChatGPT's tidlige lancering at have haft størst betydning for at gøre folk til AI-brugere. ChatGPT var den AI-assistent, folk prøvede først, og det er uklart, hvilken ny Copilot-funktion der vil kunne lokke dem væk derfra.