Tvangs-reklamer: Instagram tester reklamer som du ikke kan scrolle forbi

Christian Pedersen

7 uger siden

|

05/06/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det ser ud til, at vi om inden længe ikke kan scrolle som det passer os på Instagram. Der kommer højst sandsynligt reklamer, som du ikke kan scrolle forbi.

Mest læste i dag

Instagram har netop introduceret en kontroversiel funktion kaldet "ad break", der gør det umuligt for brugerne at scrolle forbi visse reklamer.

Denne nye type reklamer vises midt i brugernes feed og i Stories og Reels, men i modsætning til de tidligere reklameformater, kan disse ikke springes over. Det skriver BBC.

Hvad er "ad break"?

Den nye funktion, "ad break", stopper brugernes browsing og viser en reklame med en nedtællingstimer.

Når timen rammer nul, kan brugerne genoptage deres normale browsing. Instagram, som ejes af Meta, forklarer, at brugerne af og til skal se en reklame, før de kan fortsætte med at bruge appen.

Meta bekræftede over for BBC, at de tester denne funktion for at finde nye måder at skabe værdi for annoncører på.

Reaktioner fra brugerne

Denne ændring har ikke været populær blandt brugerne.

På sociale medier har mange udtrykt deres utilfredshed med den nye funktion.

En bruger på Threads beskrev ændringen som "bonkers" og kaldte det en aggressiv måde for Meta at tjene flere annoncekroner på.

En anden bruger på X (tidligere Twitter) truede med at boykotte platformen, hvis reklamerne ikke kan springes over.

Hvorfor implementerer Instagram denne funktion?

Meta er ikke den første teknologivirksomhed, der implementerer ikke-skippbare reklamer.

YouTube har længe brugt denne type reklamer, især for brugere, der ikke betaler for den reklamefri premium-tjeneste.

Reklamer på YouTube kan variere fra 15 til 30 sekunder og kan ikke springes over, hvilket tvinger seerne til at se hele reklamen.

Dette har ført til, at mange brugere har vendt sig mod adblockers for at undgå reklamerne.

Er tvangs-reklamer effektive?

Der er tvivl om, hvorvidt tvangs-reklamer faktisk øger engagementet.

En undersøgelse fra TikTok offentliggjort i januar antydede, at tvangs-reklamer kan føre til mindre engagement.

Over 70% af deltagerne i undersøgelsen sagde, at de var mere tilbøjelige til at engagere sig i en reklame, hvis de havde mulighed for at springe den over.

Det bliver spændende at se, om Instagram vil fortsætte med "ad break"-funktionen, eller om brugernes feedback vil få dem til at revurdere strategien.