Den kinesiske e-handelsgigant Temu, der på rekordtid har vundet stor popularitet blandt danske forbrugere, møder nu modstand fra flere danske virksomheder.
Ønskeskyen, en populær app til ønskelister, har valgt at blokere Temu fra deres inspirationsunivers i en delvis boykot.
Midlertidig pause på Temu-annoncer
Ønskeskyen har oplyst, at deres brugere ikke længere vil få vist Temu-varer som forslag, når de søger inspiration til gaver.
Ifølge kommerciel direktør Morten Bjørn Mortensen sker det, fordi mange af Temus varer ikke lever op til brugernes forventninger.
– Vi vil ikke inspirere folk til at købe mere fra Temu, hvis deres produkter ikke lever op til kravene. Det er en beslutning, der både handler om brugernes oplevelser og miljøet, udtaler han.
På trods af boykotten kan brugerne stadig tilføje Temu-produkter manuelt til deres ønskelister, da Ønskeskyen ikke vil begrænse den personlige frihed. Det skriver Tv2.
Økonomiske konsekvenser
Blokeringen betyder også, at Ønskeskyen ikke længere vil tjene penge på henvisninger til Temu.
Virksomheden har dog valgt at sætte principperne over indtjeningen og understreger, at beslutningen gælder, indtil det står klart, at Temu overholder EU’s regler.
Opfordring til andre aktører
Beslutningen møder opbakning fra Dansk Erhverv, der ser det som et skridt i den rigtige retning.
– Det er positivt, at virksomheder tager stilling og vurderer, hvordan de vil agere i markedet, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Boykotten af Temu kan være et signal til andre virksomheder om at prioritere kvalitet og forbrugersikkerhed frem for økonomisk gevinst.