TCL har for nylig lanceret et nyt brand, Apex, gennem datterselskabet TCL CSOT. Apex fokuserer på innovation, udvikling og bæredygtighed inden for skærmteknologi, skriver TCL CSOT i en pressemeddelelse.
I forbindelse med lanceringen præsenterede TCL CSOT en 21,6-tommer OLED-panel med 4K-opløsning, produceret med en helt særlig teknologi (Inkjet Printing OLED).
Dette markerer en milepæl, da det er virksomhedens første masseproducerede IJP OLED-panel. Tidligere har TCL fremvist prototyper baseret på denne teknologi, såsom en OLED-TV i 8K, uden at gå videre til kommerciel produktion. Det skriver mediet Sweclockers,
Ifølge TCL CSOT ligger 11 års forskning og innovation bag det, de nu betragter som et stort gennembrud for kommercialiseringen af IJP OLED, og et første skridt mod en 'teknologisk revolution inden for skærmindustrien'.
Forbedret billedkvalitet, lavere energiforbrug og længere levetid nævnes i pressemeddelelsen som fordele ved OLED-paneler fremstillet med den nye teknologi. Ofte fremhæves også hurtigere produktion og lavere produktionsomkostninger som styrker.
Det kan potentielt betyde lavere priser for forbrugerne på eksempelvis OLED-TV'er i fremtiden, hvilket dog afhænger af, om virksomheder som TCL med succes kan udvikle og skalere produktionen af større OLED-paneler fremstillet på denne måde.
Dette bliver nu noget, som Apex skal tage op. Og der er meget, der tyder på, at de har i sinde at gøre et godt forsøg på at gøre det til en kommerciel succes verden over - og dermed potentielt også skubbe hele industrien i denne retning.
TCL viser også, at de er en virksomhed, der ikke blot har fokus på at sende nye produkter på markedet. Derimod har det været en prioritet for dem at skabe nye teknologi og produkter, der gør, at det er muligt for dem at adskille sig fra de mange konkurrenter.