Tallene falder: Sociale medier skrumper for første gang i årevis

Christian Pedersen

2 uger siden

|

11/07/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sociale medier er ikke lige så populært, som det har været før. Her er hvorfor.

Mest læste i dag

Brugen af sociale medier i Tyskland har nået en afgørende vendepunkt, viser en ny rapport.

For første gang i mange år er antallet af brugere på platforme som Facebook, Instagram, TikTok og WhatsApp faldet.

Ifølge "Social-Media-Atlas 2024" bruger nu 80 procent af de tyske internetbrugere over 16 år sociale medier, hvilket er et fald fra 84 procent sidste år. Det skriver Chip.

En anden bemærkelsesværdig ændring er den tid, brugerne tilbringer på disse platforme.

Gennemsnitligt bruger de nu 18,7 timer om ugen på sociale medier til private formål, hvilket er 2,1 timer mindre end i 2023.

Det mest markante fald ses blandt de 40-49-årige, hvor den gennemsnitlige brugstid er faldet med 6,4 timer til 16,3 timer om ugen.

Arbejdsmæssig brug af sociale medier har også taget et dyk, med et gennemsnitligt fald på 4,4 timer til 9,3 timer om ugen.

Dataene er baseret på en online undersøgelse med 3.500 tyske internetbrugere over 16 år, og de markerer en markant ændring siden COVID-19 pandemien, hvor brugen af sociale medier steg markant.

Roland Heintze, administrerende partner hos PER Agency, som har bestilt undersøgelsen, forklarer, at "vi oplever en trendvending i de sociale medier: Brugerne tilbringer mindre tid på de kendte platforme, og nogle har endda forladt dem helt."

Han peger på den stigende mængde hadefulde ytringer og antisemitisme som en mulig årsag til faldet, især efter angrebet fra Hamas i Israel i oktober 2023.

Derudover nævner han den overvældende mængde irrelevant indhold som en medvirkende faktor.

Heintze råder virksomheder til at revurdere deres kommunikationsstrategier og ikke udelukkende stole på sociale medier.

Han understreger, at en afbalanceret mediebrug er nødvendig i lyset af den nuværende udvikling.

Undersøgelsen afslører også, at 70 procent af brugerne stadig finder sociale medier nyttige til fritidsaktiviteter, og 60 procent mener, at det bidrager til deres lykke.

Dog er kun 35 procent enige i, at sociale medieindlæg er mere troværdige end redaktionelle nyheder, hvilket er et fald på fire procent.