Piratkopiering af spil kan have alvorlige økonomiske konsekvenser for spiludviklere, især i de første kritiske uger efter en lancering.
En ny undersøgelse viser, at op til 20 % af udviklernes indtægter kan forsvinde, hvis deres spil ender på piratkopieringssites kort efter udgivelsen.
Dette økonomiske tab reduceres til omkring 5 % efter seks uger.
Effektiv kopibeskyttelse gør en forskel
Kopibeskyttelsessystemer som Denuvo har vist sig at være vigtige for at beskytte indtægterne i den afgørende periode efter en spils lancering.
Undersøgelsen, der omfatter 86 PC-spil mellem 2014 og 2022, afslører, at spil, der beskyttes af Denuvo i de første tre måneder, mister færre indtægter, da de fleste salg sker i denne periode.
Jo længere tid der går, før beskyttelsen brydes, desto mindre bliver tabet. Det skriver Tek.
Ulemper ved Denuvo
Selvom Denuvo effektivt beskytter mod piratkopiering, har teknologien også fået kritik.
Nogle spillere oplever lavere spilydelse og længere ventetider, fordi Denuvo trækker på systemressourcer.
Derudover kræver løsningen en konstant internetforbindelse, hvilket kan irritere brugere.
Denuvo er desuden en dyr løsning.
En licens kan koste 25.000 dollar om måneden, hvilket gør det uoverkommeligt for mindre spiludviklere.
Derfor rammes mindre indie-spil oftere af piratkopiering end store spil fra multimilliardærfirmaer.