Hackere overtager robotstøvsugere, så de kan fornærme deres ejere og jage kæledyr

Nicolai Busekist

8 timer siden

|

17/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der var tale om en fejl, der påvirkede en bestemt model, og selskabet har efterfølgende forsøgt at berolige sine kunder.

Mest læste i dag

Som taget ud af et afsnit af Black Mirror. Robotstøvsugere er blevet hovedpersonerne i en historie, der har gentaget sig gennem måneder og nu er nået til medierne. Nogle vil finde situationen morsom, men for ofrene har det været en stor forskrækkelse.

Hundredvis af robotstøvsugere i forskellige dele af USA begyndte pludselig, at udsende racistiske fornærmelser via højttaleren til deres ejere og jage kæledyr. Dette havde intet at gøre med deres sædvanlige rengøringsrutiner, og årsagen til disse handlinger var oprindeligt ukendt.

De berørte apparater tilhørte samme model, Debot X2 Omni fra det kinesiske mærke Ecovacs, som blev udsat for et cyberangreb. Hackerne stjal adgangsoplysninger via en IP-adresse og fik kontrol over maskinerne. Fejlen er nu løst, skriver mediet ABC.

Daniel Swenson, en af ofrene, der offentliggjorde sin historie, fortalte til ABC News Australia, at en dag i slutningen af maj begyndte hans apparat at udsende mærkelige lyde, mens han sad på sofaen og så fjernsyn med sin familie. Kort efter begyndte hans støvsuger at råbe ting som 'fuck de sorte'

Rædselsslagen og i vantro tjekkede Daniel mobilappen, som han brugte til at styre apparatet, og opdagede, at nogen forsøgte at få fjernadgang til maskinen og dens kamera.

Uden tøven genstartede han robotten og ændrede adgangskoden. Han var lettet over, at hackeren havde givet så tydelige signaler, men frygtede, at han kunne være blevet overvåget i stilhed.

I et hjem i Los Angeles begyndte en anden Debot X2 samme dag at jage familiens hund. Det var tydeligt, at nogen anonymt styrede den på afstand, og der hørtes også fornærmende beskeder fra dens højttaler. Samme uge oplevede en anden familie i El Paso det samme.

Virksomheden Ecovacs bekræftede for nylig over for ABC News, at de havde været udsat for et massivt tyveri af loginoplysninger, hvilket gjorde det muligt for ondsindede hackere at få adgang til kundernes konti.

Da de blev opmærksomme på problemet tilbage i juni, sendte de en e-mail til deres kunder og opfordrede dem til at ændre deres adgangskoder. De forsikrede dog, at hackerne ikke havde fået fat i personlige oplysninger.

Det er ikke første gang, at virksomheden har haft sikkerhedsproblemer. Måneder før denne hændelse tillod en fejl i Bluetooth, at man kunne få adgang til apparatet fra mere end 100 meters afstand. Derudover var der også problemer, der gjorde det muligt at få adgang til optagelser uden at skulle bruge en PIN-kode. Ecovacs hævder, at disse fejl nu er rettet.