For et år siden opdagede to sikkerhedsforskere sårbarheder i en af Subarus webportaler, der gjorde det muligt for dem at overtage bilens kontrolfunktioner og spore førerens positionsdata, ifølge mediet Wired.
Subaru har siden rettet sårbarhederne efter, at forskerne - Sam Curry og Shubham Shah - rapporterede deres fund til den japanske bilproducent. Det vil sige, at det ikke længere er muligt for hackere at benytte sig af disse huller til at få adgang til den føromtalte portal.
De to advarer dog om, at det at finde og rette sikkerhedsfejl i biler med forbundet teknologi kun er en midlertidig løsning på et mere gennemgribende sikkerhedsproblem.
I dette tilfælde hackede forskerne en testbil via en webportal for medarbejdere. Det gav dem ikke blot mulighed for at starte bilen på afstand, men også for at spore bilens placering i realtid og se et års historik over positionsdata.
"Hvad enten det handler om, at nogen er utro, får en abort, eller er en del af en politisk gruppe, er der utallige scenarier, hvor dette kunne bruges mod nogen," udtalte Curry til Wired.
Så længe medarbejdere har adgang til sådanne data, vil informationen være sårbar over for nye metoder til hacking. Derfor har de også gjort det klart, at de mener, at de ansatte slet ikke bør kunne få adgang til denne form for information.
Forskerne bemærkede desuden, at dette er et problem for hele branchen. De samme webbaserede sårbarheder påvirker også andre bilproducenter som Acura, Genesis, Honda, Hyundai, Infiniti, Kia og Toyota.
Det vil sige, at det reelt set også kan være et problem, der på sigt kan ende med at påvirke en række danske bilejere. Blandt andet Toyota, Kia og Honda er meget populære mærker på det danske marked.