Resultaterne fra prototypen, der er blevet udviklet af Korea Electrotechnology Research Institute, er lovende. Efter 100 opladningscyklusser bevarer batteriet 85 procent af sin oprindelige kapacitet.
Dette er en stor forbedring for lithium-svovl-batterier, der tidligere var tynget af den alt for hurtige nedbrydning på grund af uønskede kemiske reaktioner. Forskningsresultaterne er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Advanced Science.
Forlænget levetid
Forskerne løste nedbrydningsproblemet ved at bruge en kombination af kulstof-nanorør med iltgrupper. Denne kombination forhindrer dannelsen af polysulfider., der er en form for kemiske forbindelser, der betydeligt reducerer batteriets ydeevne.
Teknikken mindsker også tabet af svovl under brug, hvilket forlænger batteriets levetid. Og netop derfor er det en teknologi, der på sigt kan gøre det muligt at lave fly, der er drevet af enten et eller flere batterier.
Relevant for luftfart
Denne udvikling er særligt interessant for luftfartssektoren på grund af brugen af svovl i stedet for sjældne metaller. Dette medfører tre væsentlige fordele:
Batterierne er billigere at producere.
De har en lavere miljøpåvirkning.
De kan teoretisk set lagre op til otte gange mere energi end de nuværende lithium-ion-batterier ved samme vægt.
Vægtbesparelse er afgørende inden for elektrisk luftfart, da hver ekstra kilogram direkte påvirker rækkevidden og effektiviteten. Batteriets fleksibilitet er også en fordel, da det muliggør kreativ design af køretøjer.
Opskalering
Forskningsinstituttet har opnået patent på denne teknologi og leder nu aktivt efter partnere i transport- og luftfartssektoren. Næste skridt er at opskalere teknologien og teste den under realistiske forhold.
Hvis teknologien også præsterer godt i større skala, kan dette blive et afgørende fremskridt for elektrificeringen af luftfarten. De har dog endnu ikke meldt noget ud om, hvad de selv forventer, at der vil være realistisk i forhold til tidslinjen for brugen af denne teknologi.