Google har integreret en helt ny funktion i Gmail, som kan gøre en stor forskel for deres mange brugere.
Lige nu læser andre
Google har introduceret en ny afmeldingsfunktion i Gmail, som deres mere end to milliarder brugere kan udnytte til at bekæmpe den enorme mængde af reklame-e-mails.
Selvom tiltaget er blevet rost som et kærkomment fremskridt, adresserer det kun overfladisk et problem, der er blevet struktureret. I kulissen forberedes en langt mere radikal løsning: Shielded Email, et alias-system, der er designet til at skjule din rigtige e-mailadresse.
En velkommen funktion – men det er ikke nok
Google erkender det: Gmail-brugere er overvældet. Uopfordrede daglige tilbud, glemte nyhedsbreve, reklamer fra ukendte mærker… Indbakken fyldes hurtigt op.
Læs også
Den seneste Gmail-opdatering forsøger at tilbyde en hurtig løsning på denne digitale overbelastning i form af en synlig og tilgængelig afmeldingsknap, der kan identificere de mest aktive afsendere og sende en anmodning om afmelding med ét klik. Det skriver Jeuxvideo.
Den nye grænseflade er blevet rost for sin klarhed og gør det muligt at få kontrol over adskillige uønskede beskeder. Den viser de hyppigste afsendere, antallet af modtagne e-mails de seneste uger og tilbyder en nem funktion til afmelding.
Men trods denne tilsyneladende effektivitet, bliver systemets begrænsninger hurtigt tydelige: Afmelding beskytter hverken mod læk af personoplysninger eller mod, at din adresse ender i databaser, du ikke har kontrol over.
Google erkender desuden, at de fleste af disse beskeder ikke er resultatet af brugerens aktive samtykke. Med andre ord har brugeren aldrig selv tilmeldt sig. Afmelding er derfor kun en efterfølgende løsning – ikke en forebyggelse af problemet.
Shielded Email: Mod en ny digital hygiejne
Googles kommende løsning har en helt anden tilgang. Den kaldes Shielded Email og er tydeligt inspireret af Apples ‘Skjul min e-mail’-funktion. Den handler derfor om at tilbyde midlertidige, sekundære e-mailadresser, som man kan oprette og slette efter behov.
Ideen er enkel: I stedet for at give sin rigtige e-mailadresse, når en hjemmeside eller app beder om den, kan brugeren generere et alias.
Ifølge de første informationer fundet i APK-filerne fra Google Play Services, vil Shielded Email blive integreret i Googles autofyld-system. Det betyder, at hver gang Gmail foreslår at udfylde et felt med brugernavn eller kodeord, kan det også foreslå et midlertidigt alias.
Det er en grundlæggende anden tilgang end afmeldingsknappen, da den ikke håndterer problemet bagefter – den forhindrer datalæk i første omgang.
Ingen tjeneste, forhandler eller platform får adgang til din rigtige adresse. Og hvis et firma videresælger dit alias eller misbruger det, kan du øjeblikkeligt deaktivere det – uden at skulle til at lave en helt ny mailadresse bagefter.
Apple forklarer, at ‘Skjul min e-mail’ beskytter dig mod spam og hackere. Google har endnu ikke udtalt sig officielt, men hensigten ser ud til at være ens.
Der er endnu ingen offentlig lanceringsdato for Shielded Email, men integrationen i systemets komponenter tyder på, at udrulningen er nært forestående.