EU vil gøre bilerne grønnere med Euro 7 – men de nye krav kan ende med at koste både jobs, biler og tillid.
Lige nu læser andre
EU’s nye emissionskrav skal gøre Europas bilpark grønnere – men de risikerer at ramme forbrugerne hårdt. Bag tekniske standarder gemmer sig et politisk drama om industri, klima og økonomisk pres.
Nye grænser, gamle vaner

Euro 7 erstatter de tidligere miljønormer og strammer kravene til både benzin- og dieselbiler. Men mens målet er renere luft, frygter producenterne, at de nye regler kvæler udviklingen.
Producenter på overarbejde

Bilindustrien kalder kravene urealistiske og dyrt implementerbare. Mange fabrikker skal omlægge produktionen, og det kan føre til tusindvis af tabte arbejdspladser i Europa.
Forbrugeren betaler prisen

Selv små justeringer i motor- og udstødningsteknologi gør biler dyrere. Eksperter advarer om, at den nye lov kan hæve priserne på både nye og brugte biler betydeligt.
Politisk tovtrækkeri

Flere medlemslande har forsøgt at udskyde implementeringen. Særligt Tyskland og Italien kæmper for mildere krav, mens Bruxelles fastholder, at miljøet ikke kan vente.
Lobbykamp i kulissen

Læs også
Store bilkoncerner har investeret millioner i at påvirke forhandlingerne. Spørgsmålet handler ikke kun om klima – men om, hvem der skal dominere fremtidens marked.
Grøn troværdighed på spil

Kritikere frygter, at Euro 7 bliver en symbolhandling, der hverken hjælper miljøet eller industrien. For stramme krav kan bremse innovation og skubbe produktion ud af Europa.
Dieselens sidste akt

De nye regler markerer reelt enden på dieselæraen. Samtidig presser elbiler og hybridteknologi sig på – men spørgsmålet er, om overgangen sker for hurtigt.
Et kontinent i gearskifte

Euro 7 er mere end en teknisk regulering – det er et udtryk for Europas dilemma mellem idealer og realiteter. I kampen for renere transport testes hele den grønne omstilling i praksis.