Dommer med hård dom mod Google: Det er et monopol

Nicolai Busekist

3 timer siden

|

19/04/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En dommer har gjort det klart, at der er tale om et monopol, hvilket er et stort slag for Google.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

En føderal dommer har afgjort, at Google er et monopol inden for online annoncering. The New York Times skrev torsdag, at dommer Leonie Brinkema fra den føderale domstol i Eastern District of Virginia udtalte, at virksomheden har overtrådt loven for at bevare sin dominans inden for annonceteknologi.

"Ud over at fratage konkurrenter muligheden for at konkurrere, har denne ekskluderende adfærd i væsentlig grad skadet Googles kundegrundlag blandt udgivere, den konkurrenceprægede proces og i sidste ende forbrugere af information på det åbne internet," sagde dommeren.

Sagen udsprang af et sagsanlæg fra januar 2023 fra det amerikanske justitsministerium og otte delstater. De anklagede Google for ulovligt at monopolisere annoncemarkedet og bruge denne magt til at opkræve højere priser og tage en større del af salgsindtægterne.

"Konkurrencen på området for annoncteknologi er brudt sammen, af årsager der hverken var tilfældige eller uundgåelige," lød det i sagsanlægget fra regeringen.

"En industrigigant, Google, har korrumperet legitim konkurrence i industrien ved at føre en systematisk kampagne for at overtage kontrollen med den brede vifte af højteknologiske værktøjer, som bruges af udgivere, annoncører og mæglere til at muliggøre digital annoncering."

Regeringen hævder, at Google har en markedsandel på 87 procent inden for teknologi til annoncesalg. Dommeren afviste dog også en del af regeringens sag, skriver Engadget.

"Vi vandt halvdelen af denne sag, og vi vil anke den anden halvdel," skrev Lee-Anne Mulholland, Googles vicepræsident for regulatoriske anliggender, i en erklæring.

"Retten fandt, at vores værktøjer til annoncører og vores opkøb, såsom DoubleClick, ikke skader konkurrencen. Vi er uenige i rettens afgørelse vedrørende vores værktøjer til udgivere. Udgivere har mange muligheder, og de vælger Google, fordi vores værktøjer er enkle, overkommelige og effektive."

Regeringen hævder, at Googles monopolmagt gjorde det muligt for dem at tvinge udgivere til at bruge deres software, hvilket efterlod medier og andre hjemmesider med få alternativer. Dette reducerede indtægterne for nyhedssider - især dem uden betalte abonnementer.

Mediebranchen er i store økonomiske vanskeligheder, og antallet af lukninger og fyringer er steget i de seneste år. Det har også en afsmittende effekt, som fører til flere clickbait-overskrifter og andre metoder, efterhånden som nyhedsorganisationer forsøger at genvinde tabte indtægter og holde sig i live.

Dommer Brinkemas afgørelse følger efter en anden fra august, hvor en føderal dommer slog fast, at Google har monopol på onlinesøgning. Dommer Amit Mehta fra District Court i Washington D.C. udtalte i 2024, at virksomheden 'er et monopol og har handlet som et for at bevare sin monopolstilling'.

Dommer Mehta overvejer i øjeblikket et ønske fra justitsministeriet om at opsplitte virksomheden baseret på den afgørelse. Nu står dommer Brinkema over for en lignende beslutning vedrørende den amerikanske virksomheds dominans inden for annoncering.

Justitsministeriets søgsmål har allerede anmodet retten om at pålægge Google at sælge dele af sin forretning indenfor annoncteknologi. Meget af Googles fremtid vil afhænge af, hvad de to dommere beslutter i de kommende måneder.