Det er nu muligt at bruge Google Søgning til at foretage opkald på dine vegne.
Lige nu læser andre
Har du brug for at tjekke priser eller tilgængelighed i en lokal butik eller forretning? Normalt ville du være nødt til selv at ringe op. Men nu kan Googles søgemaskine gøre det for dig ved hjælp af kunstig intelligens til at foretage opkaldet og hente oplysningerne.
Google har meldt ud, at de tilføjer funktionen ‘AI-drevet opkald’ direkte i Google Søgning som en mulighed via søgeresultaterne.
“Fra hundepleje til behov for rensning – Søgning kan nu ringe til virksomheder for at få pris- og tilgængelighedsoplysninger på dine vegne – uden at du behøver tage telefonen,” oplyste Google ifølge PC Mag.
Funktionen blev oprindeligt introduceret som Duplex tilbage i 2018 til Google Assistent. Nu bringes den til Søgning som en knap kaldet ‘Lad AI tjekke priser’, når du søger efter en bestemt virksomhedstjeneste i nærheden af dig.
Læs også
Hvis du klikker på knappen, kan Googles AI ikke blot ringe til én lokal virksomhed, men til flere, og sammenligne resultaterne, hvilket giver dig en omfattende liste over priser og tilgængelighed, afhængigt af din forespørgsel.
Derudover kan Googles AI ringe til restauranter for at få oplyst ventetider på et bord. Målet er at hjælpe forbrugere med at spare tid og energi, samtidig med at der ‘skabes nye muligheder for virksomheder for nemt at tage imod bookinger fra kunder’.
“Funktionen begynder nu at blive udrullet til alle brugere i USA, med højere grænser for abonnenter på Google AI Pro og AI Ultra,” tilføjede virksomheden.
På trods af fordelene for brugerne, kan teknologien blive en gene for virksomheder – især hvis de bliver oversvømmet med opkald fra Google AI.
Virksomheden har dog oprettet en supportside, der indeholder information om, hvordan virksomheder kan fravælge funktionen ved at gå til deres Google Business-side.
“Når du modtager et opkald fra Google, kan du fortælle os, at du ikke ønsker flere opkald. For eksempel kan du sige: ‘Fjern venligst min virksomhed fra jeres liste’,” lyder det fra Google.
Tidligere har nogle virksomheder rapporteret om positive oplevelser med Googles AI-opkald, og bemærket at stemmen lød menneskelig og brugte letforståeligt og høfligt engelsk. Men i andre tilfælde har virksomheder ignoreret AI-opkaldene, fordi der ikke dukkede noget op på opkalder-ID’et.
I mellemtiden oplyser Google, at deres AI undgår at ringe til virksomheder i de sene nattetimer og tidlige morgentimer. Alle automatiserede opkald bliver optaget til ‘kvalitetssikring’.
På supportsiden står det også, at funktionen bliver tilgængelig i hele USA med undtagelse af fem delstater: Indiana, Louisiana, Minnesota, Montana og Nebraska.