Butikkerne kan knap følge med.
Danskere valfarter i øjeblikket til Power-butikker over hele landet – og alle vil have fingrene i det samme produkt: en slushie-maskine.
Når solen bager, og temperaturen sniger sig over 25 grader, vokser efterspørgslen efter kolde drikke nærmest eksplosivt.
Hos Power meldes der om tomme paller og lange ventelister.
Men det er hverken ventilatorer eller isterningemaskiner, der løber med opmærksomheden.
TikTok sætter gang i iseventyret
Det hele begyndte med korte videoer på TikTok, hvor farvestrålende frosne drikke blev blendet, dampede og serveret i slowmotion.
Maskinen bag magien?
Ninja Slushi, hvilket er en elektrisk slushmaskine fra producenten Shark Ninja, der nu er midlertidigt udsolgt flere steder.
”Store paller tømmes dagligt, og produktet er udsolgt på lager på flere lagre,” fortæller Silje Ensrud, nordisk PR- og kommunikationschef i Power.
Maskinen koster omkring 3.000 kroner og har udviklet sig til sommerens must-have-gadget, særligt blandt børnefamilier og TikTok-brugere, der drømmer om hjemmelavede iskolde drikke i alle regnbuens farver. Det skriver Marcus Oscarsson.
Sundhedsadvarsel til de yngste
Men i takt med populariteten vokser også bekymringerne.
Britiske sundhedsmyndigheder har advaret mod visse typer slushie-drikke, der indeholder sødemidlet glycerol.
Ifølge BBC er flere små børn blevet alvorligt syge, og læger fraråder nu helt brugen af sådanne drikke til børn under fem år.
Forældre bør derfor ikke lade sig rive helt med af frossen entusiasme.
En hurtig kølende drik kan være fristende i sommervarmen, men bør ikke gå på kompromis med børns helbred.