Chrome indfører nu en stor ændring, der kommer til at få betydning for alle brugere af den populære browser.
Lige nu læser andre
For omkring ti år siden ændrede brugen af webbrowsere sig markant, da de fleste browsere begyndte at understøtte meddelelser sendt direkte fra hjemmesider til brugerne.
Ideen var fremragende. Nyhedssider kunne f.eks. bede brugerne om at abonnere på notifikationer om vigtige nyheder direkte i browseren. Når hjemmesiden derefter sendte en meddelelse, dukkede den tydeligt op på brugerens skærm – uanset om der blev brugt computer eller mobiltelefon.
Men som det ofte er set før, blev denne gode funktion ødelagt af nogle få ubetænksomme aktører. Visse hjemmesider begyndte at sende enorme mængder af notifikationer til deres brugere. Også her i landet findes der sider, der nærmest sender en meddelelse for hver eneste nyhed, de udgiver.
Brugerne blev derfor hurtigt trætte af de konstante meddelelser, da deres værdi forsvandt på grund af misbruget fra nogle udbydere. Nu reagerer Google, som ejer Chrome, på problemet på en ret drastisk måde.
Chrome vil snart begynde helt at blokere notifikationer fra hjemmesider, som brugeren næsten aldrig reagerer på. Det betyder i praksis, at hvis en side sender mange notifikationer hver uge, men brugeren kun klikker på én af dem om måneden, vil Chrome vurdere, at disse meddelelser er ‘unødvendige’.
Læs også
Når en hjemmeside kategoriseres som en af dem, der sender ‘ubrugelige’ notifikationer, vil Chrome derefter stoppe med at vise meddelelser fra den pågældende side til den specifikke bruger.
Denne ændring kan tvinge hjemmesider til at overveje mere nøje, hvilket indhold de sender ud som notifikationer, og hvor ofte de gør det. For brugerne vil funktionen samtidig give en smule ro i det stadigt stigende digitale støjniveau.
Ifølge Google er den nye praksis baseret på samme metode, som Chrome allerede anvender til at administrere tilladelser til kamera og mikrofon. Hvis en hjemmeside f.eks. tidligere har fået adgang til mikrofonen, men denne funktion ikke har været brugt i lang tid, fjerner Chrome automatisk tilladelsen.
Brugeren kan dog til enhver tid give tilladelsen til meddelelser igen via browserens indstillinger.
Ændringen rulles ud til Chrome ‘inden for den nærmeste fremtid’ og testes allerede nu. Den vil gælde for både desktop-versionen af Chrome og Chrome til Android. På iPhone og iPad håndteres alle meddelelser gennem Apples eget centrale system, som browseren ikke har adgang til.
Læs også
Opdateringen påvirker ikke notifikationer fra installerede apps på telefonen, men gælder udelukkende for hjemmesider.