Apple stopper stille og roligt produktionen af dette produkt på grund af skuffende salg

Nicolai Busekist

1 dag siden

|

14/11/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Apple har trukket sig stille og roligt tilbage fra markedet for augmented og virtual reality ved at nedskalere produktionen af deres Vision Pro-headset.

Mest læste i dag

En medarbejder hos den kinesiske producent Luxshare, som er kontraktansat til at stå for den endelige samling af Vision Pro, har afsløret, at teknologigiganten har informeret dem om, at produktionen muligvis skal 'afvikles' ved udgangen af november.

Ifølge kilden har Luxshare allerede halveret mængden af samlede enheder, der er gået fra cirka 2.000 til 1.000 Vision Pro-enheder om dagen.

Apple-boss Tim Cook har dog opretholdt en optimistisk tone og forklaret, at de dyre AR-briller simpelthen 'ikke er et massemarked-produkt'.

"Det er lige nu et produkt for de tidlige brugere," sagde Cook i slutningen af sidste måned i et omfattende interview ifølge Daily Mail.

"Det er til dem, der vil have morgendagens teknologi i dag. Heldigvis er der nok mennesker, der passer ind i denne kategori til, at det er spændende."

Faktisk vurderer analytikere hos Counterpoint Research, at Apple kun har solgt omkring 370.000 af sine Vision Pro-headsets i de første tre kvartaler af 2024 - et tal, der står i skarp kontrast til de millioner af billigere Quest-headsets, som rivalen Meta har formået at sælge.

Med julen lige om hjørnet ser Counterpoints analytikere ingen tegn på forbedring og forudser, at der kun vil blive solgt omkring 50.000 flere Vision Pro-enheder i år.

Til sammenligning solgte Facebooks moderselskab Meta cirka seks millioner Quest 2-headsets og omkring tre millioner af deres Quest 3-headset i de første tre kvartaler efter lanceringen, ifølge Counterpoint.

Metas Quest 3 koster 500 dollars, hvilket er tusindvis af dollars mindre end det meget dyrere Vision Pro fra Apple.

"Selvfølgelig ville jeg gerne sælge flere," udtalte Cook til Wall Street Journal i oktober.

"Jeg vil altid gerne sælge mere af alt, da vi i sidste ende ønsker, at vores produkter skal være i hænderne på så mange mennesker som muligt."