Apple dropper årlige produktlanceringer?

Christian Pedersen

10 uger siden

|

10/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Eksperter forudser, at der vil komme færre produktlanceringer fra Apple.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Apple har gennem årene opbygget en fast tradition med årlige produktlanceringer, men ifølge den anerkendte Apple-ekspert Mark Gurman fra Bloomberg kan denne cyklus snart være fortid.

Apple planlægger muligvis at sprede sine produktlanceringer ud over hele året, hvilket kan signalere et skift i strategi.

Færre faste lanceringsdatoer

Siden lanceringen af iPhone 4S i 2011 har Apple præsenteret deres nye iPhones i september hvert år, og det samme gælder for Apple Watch.

Dog har Gurman bemærket, at udefrakommende faktorer og interne ændringer har forstyrret denne faste lanceringscyklus.

Ifølge Gurman kunne Apple derfor være på vej til at nedtone de årlige lanceringsbegivenheder og i stedet frigive nye produkter, når de er klar – ikke på en fastsat dato. Det skriver Recordere.

Spredte lanceringer kan øge omsætningen

Apple har allerede taget de første skridt mod denne nye strategi med lanceringen af Vision Pro og den kommende smartskærm, som forventes at blive lanceret tidligt næste år.

Gurman mener, at en sådan spredning af lanceringer kan være en fordel for Apple, især hvis det kan udjævne omsætningen over året, i stedet for at være koncentreret omkring julehandlen, hvor nye iPhones normalt bliver lanceret.

Samarbejde på tværs af teknologier

Ifølge Gurman er en af årsagerne til denne ændring, at Apple er organiseret efter teknologier frem for produkter.

Dette betyder, at ingeniører arbejder på moduler, som bruges i flere enheder, hvilket kan forsinke færdiggørelsen af produkter.

Dette påvirker også softwareopdateringer, som ofte forsinkes, hvilket er set med bl.a. iPadOS og watchOS.

Forventningen er, at vi vil se flere Apple-lanceringer spredt over hele året i fremtiden.