En gruppe forskere har fundet en bekymrende tendens blandt børn i takt med, at den samlede skærmtid hos unge er steget.
Lige nu læser andre
Det kan være svært at forestille sig i dag, men der var engang, hvor vi som samfund ikke var så besatte af skærme. Selv da fjernsynet var det primære medie og folk brugte timevis på, var der bekymring for, hvor meget tid børn brugte foran ‘flimmerkassen’.
Men med teknologiens udbredelse og stigende tilgængelighed og lave priser, går vi i dag rundt med supercomputere i lommen og bruger dem i stor stil. Det betyder, at den gennemsnitlige person bruger meget mere tid foran en skærm – og det samme gælder børn.
En ny undersøgelse, udført af American Psychological Association og offentliggjort i tidsskriftet Psychological Bulletin, har undersøgt, hvad der sker, når børn bruger meget tid foran en skærm – og afslørede en chokerende sammenhæng.
Forskerne analyserede 117 separate studier med data fra over 292.000 børn under 10 år fra hele verden. Undersøgelsen fandt stærk evidens for, at øget skærmbrug hænger sammen med en række socio-emotionelle problemer, herunder angst, depression, aggressiv adfærd og lavt selvværd.
Læs også
“Børn bruger mere og mere tid på skærme – til alt fra underholdning til lektier og til at skrive med venner,” sagde artiklens hovedforfatter, psykologiprofessor Michael Noetel fra Queensland University i Australien, ifølge Ladbible.
“Vi fandt, at øget skærmtid kan føre til følelsesmæssige og adfærdsmæssige problemer, og at børn med sådanne problemer ofte tyr til skærme for at håndtere dem.”
Undersøgelsen viste, at piger var mere tilbøjelige til at udvikle følelsesmæssige problemer ved høj skærmbrug, mens drenge oftere brugte skærmaktiviteter som computerspil til at håndtere deres allerede eksisterende problemer.
Forskerne undersøgte alle typer skærmrelaterede aktiviteter, hvilket derfor omfatter alt lige fra TV og videospil til sociale medier og online skolearbejde.
De fleste af studierne i undersøgelsen stammer fra USA, men der blev også indsamlet data fra Australien, Canada, Tyskland, Holland og andre lande.
Noetel bemærkede, at strenge regler og begrænsninger af skærmtid måske ikke er den bedste løsning – i stedet bør man være opmærksom på, hvad børnene laver på skærmen og hvorfor. Han fremhævede også, at børn med høj skærmtid muligvis har mere behov for støtte end for strengere regler.
“Denne omfattende undersøgelse understreger behovet for en nuanceret tilgang til håndtering af børns skærmtid,” lød det også fra hovedforfatter og sundhedsforsker Roberta Vasconcellos fra University of New South Wales, der derfor gentog disse pointer i sin egen udtalelse.
“Ved at forstå det gensidige forhold mellem skærmbrug og socio-emotionelle problemer, kan forældre, lærere og beslutningstagere bedre støtte børns sunde udvikling i en stadig mere digital verden.”