Mobilmarkedet har talt, og det er ikke en Pro-model, der løber med sejren.
Ifølge friske tal fra analysefirmaet Counterpoint Research blev iPhone 16 den mest solgte smartphone globalt i første kvartal af 2025.
Det markerer et bemærkelsesværdigt skifte i forbrugernes præferencer.
Hvor topmodeller som Pro og Pro Max tidligere dominerede, er det nu den mere prisvenlige iPhone 16, der trækker læsset.
Det store salgstal kommer især fra Japan, Mellemøsten og Afrika, hvor modellen har ramt en gylden balance mellem pris og funktion. Det skriver Counterpoint Research.
Pro Max mister terræn især i Kina
iPhone 16 Pro Max indtager andenpladsen, men må se sig slået af sin mindre søskende.
Sidste års topscorer, iPhone 15 Pro Max, blev nu overhalet, blandt andet på grund af faldende efterspørgsel i Kina.
Her mærker Apple konkurrencepresset fra især Huawei, som har genvundet terræn på hjemmemarkedet.
Apple sidder fortsat tungt på toppen og indtager de fire øverste pladser på salgslisten, mens deres Plus-model falder fra en ottende- til en tiendeplads.
Samsung og Xiaomi kæmper med
Samsung må nøjes med bedste Android-placering til Galaxy A16 5G, som stadig er populær på grund af sin lave pris og solide ydelse.
Derimod er flagskibet Galaxy S25 Ultra dalet i popularitet og lander først på syvendepladsen – en tilbagegang i forhold til S24 Ultra.
Xiaomi melder sig for første gang ind i top-10 med Redmi 14C 4G, hvilket understreger, at budgetsegmentet er i vækst.
Smartphone-markedet anno 2025 viser tydeligt: Forbrugerne vil have kvalitet, men til den rigtige pris.