Salget af smartphones er faldet i Kina i det sidste kvartal af 2024, men data viser, hvem der nu er den nye konge af smartphones i landet. Det betyder også, at der dermed er en producent, der har overhalet giganter som Apple.
Ifølge data offentliggjort af Counterpoint Research faldt salget med 3,2 % i forhold til året før i fjerde kvartal sidste år. Derfor kan man ikke komme udenom, at der er tale om et meget markant fald i forhold til tallene fra 2023.
"Kinas smartphone-marked oplevede en genopblomstring i årets første tre kvartaler med positiv vækst hvert kvartal sammenlignet med året før," udtalte Ethan Qi, associeret direktør, ifølge HuffPost.
"Men momentum begyndte at aftage i fjerde kvartal, efterhånden som forbrugerne udviste en mere forsigtig forbrugsadfærd," lød det også fra ham.
Det mest opsigtsvækkende er dog ændringen i ranglisten over de mest solgte mærker i Kina. Førstepladsen går hverken til Apple eller Oppo, men til en af USA's største rivaler: Huawei.
Analytiker Mengmeng Zhang har forklaret, at Huawei har vundet terræn 'med en markedsandel på 18,1 procent'.
"Det er første gang siden den amerikanske sanktion, at Huawei genvinder førerpositionen," lød det også fra ham.
Siden Donald Trumps første periode i Det Hvide Hus har hans administration haft stor indflydelse på salget af den kinesiske teknologigigant. En juridisk offensiv fjernede Googles tjenester fra Huaweis enheder, men virksomheden har alligevel formået at demonstrere sin modstandsdygtighed.
Statistikkerne viser et fald på 18,2 % for Apple, 12,8 % for Honor og 9,3 % for Oppo sammenlignet med tallene fra det sidste kvartal af 2023. Til gengæld oplever Xiaomi en vækst på 3,9 %, Vivo stiger med 8 %, og Huawei topper med en stigning på 15,5 %.