Apples nye iPhones har fået en stærk start i Kina, med en stigning i salget på 20 procent i de første tre uger efter lanceringen sammenlignet med 2023-modellen, ifølge data fra analysefirmaet Counterpoint.
Både Apples og Huaweis nyeste smartphones blev sat til salg i Kina den 20. september, hvilket understreger den intensiverede konkurrence på verdens største smartphonemarked.
Det amerikanske firma har i de seneste kvartaler mistet markedsandele til lokale rivaler, hvorfor det har været vigtigt for dem at få en god start med salget af deres nye iPhone 16-serie. Det kan nemlig være deres vej tilbage til rollen som markedsleder.
"Vi ser stærkt salg af iPhone 16-serien i Kina," udtalte Counterpoint og tilføjede, at iPhone 16 Pro og Pro Max-modellerne klarer sig særligt godt, med en samlet stigning i salget på 44 procent sammenlignet med de tilsvarende 2023-versioner.
Dog faldt det samlede salg af iPhones i Kina med 2 procent sammenlignet med året før i samme periode, hvilket skyldes lavere salg af ældre modeller og øget konkurrence fra Huaweis Mate- og Pura-serier.
Det betyder, at Apple har haft god succes med at sælge modeller fra deres nye serie. Til gengæld har det været svært for firmaet at holde gang i salget af nogle af deres tidligere serier.
Samlet set betyder det, at de har været udsat for et fald i salget sammenlignet med samme periode sidste år. Det handler i høj grad om, at de får større og større konkurrencer fra andre producenter, herunder særligt Huawei.
I andre regioner har der ikke været det samme store salg af iPhone 16-serien, da brugerne havde forventet mere. I mange lande er det endnu ikke muligt at bruge de nye AI-funktioner, hvorfor mange føler, at det ikke giver mening at betale for dem på nuværende tidspunkt.