Trend DK
Forside Mobil EU angriber techgiganter: Skal ændre deres design markant

EU angriber techgiganter: Skal ændre deres design markant

Snapchat
Shutterstock.com

Nu vil EU bryde med alle de vanedannende designs.

Lige nu læser andre

Techgiganter som Meta,

Snapchat og TikTok står over for et reguleringspres, de ikke længere kan ignorere.

EU har trukket en ny digital streg i sandet, og den rammer direkte i hjertet af de sociale mediers mest vanedannende funktioner.

Streaks og likes under lup

Det er slut med at bruge designtricks til at fastholde unge brugere.

Læs også

EU-Kommissionen kræver nu, at platforme skrotter elementer som “streaks”, der belønner daglig aktivitet og skaber afhængighed.

Samtidig skal blokerings- og rapporteringsværktøjer gøres mere synlige og effektive for at beskytte mod mobning.

“Det er ikke nok at overlade det til techfirmaerne selv. Nu tager vi styringen,” lyder det fra EU-Kommissionen i en klar opfordring til handling. Det skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.

Aldersgrænser skal tages alvorligt

Kernen i det nye udspil er bedre aldersverifikation.

Unge under 13 skal ikke længere kunne snige sig ind ad bagdøren på platforme, der ikke er skabt til dem.

Og dem over 13 skal beskyttes bedre.

En ny danskudviklet app spiller en nøglerolle i løsningen.

Appen, som udvikles af Digitaliseringsministeriet, gør det muligt at bekræfte alder uden at dele følsomme oplysninger.

Den testes allerede i samarbejde med fire andre EU-lande og skal stå klar i 2026.

Techgiganterne presses til forandring

Hvorvidt platforme som Instagram og Snapchat selv ville have indført disse ændringer, kan diskuteres.

Men EU gør det nu tydeligt: Børns trivsel online vægtes højere end kliks og skærmtid.

Designet skal tilpasses, og det haster.

Læs også

Ads by MGDK