Tidligere PlayStation-chef Shawn Layden mener, at konsolkrigen reelt er ovre, og at spilbranchen ikke kan vokse meget mere, så længe det kun er tre producenter - Sony, Microsoft og Nintendo - der dominerer konsolmarkedet.
I et interview med PlayerDriven udtalte Layden, som stod i spidsen for PlayStation under størstedelen af den ikoniske PS4-periode, at han ønsker at se 'flere mennesker spille og 'flere mennesker lave spil'.
Men for at opnå det, og for a 'spilkonsoller skal have samme udbredelse som fjernsyn', er Layden af den opfattelse, at vi er nødt til at komme videre fra 'kun at have tre producenter'.
En del af hans begrundelse er, at den interne arkitektur i Xbox Series X, PS5 og high-end PC'er 'er meget ens' og 'meget tæt på hinanden'. De teknologiske fremskridt, der kommer herfra, er næsten ubetydelige, mener Layden, og spøger med, at 'kun hunden kan høre forskellen' mellem maskiner i dag.
"I mit idealiserede drømmescenarie vil der en dag være - ligesom med Blu-ray-formatet, MP3-formatet og MPEG-formatet - alle disse forskellige formater, som er blevet vedtaget af et konsortium af industrier. Vi har brug for noget lignende med spilformatet," sagde han.
"Lad folk konkurrere med indhold, for jeg vil have flere bokse derude," sagde han og argumenterede for, at flere konsoller fra forskellige producenter ville hjælpe spilmediet med at blive den mest 'socialt indflydelsesrige' underholdningsform - ikke bare den mest profitable.
Selvfølgelig er håndholdte enheder som Steam Deck og Asus ROG Ally et skridt i den retning, og mobilspil er uden tvivl endnu mere populære end konsoller, men det er også tydeligt, at PlayStation, Xbox og Nintendo styrer branchen mere end nogen andre.
Tidligere har der også været tale om, at det i højere grad er software, som de tre giganter kommer til at kæmpe om - og derfor ikke hardwaren inde i deres respektive konsoller.