Teenagers vil kun bruge iPhones

Christian Pedersen

7 timer siden

|

12/04/2025
Mobil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Næsten 9 ud af 10 unge bruger iPhones. Hvordan kan det være?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Når amerikanske teenagere i dag skal vælge ny mobiltelefon, er der nærmest kun ét mærke, der tæller: Apple.

En ny rapport viser, at hele 88 procent af de unge i USA ejer en iPhone, og lige så mange planlægger at købe en iPhone som deres næste telefon.

Det er en markant stigning fra 2015, hvor tallet var 66 procent.

Apple sidder tungt på teenagemarkedet

Stigningen på 3 procent siden sidste år viser, at Apples greb i ungdommen bliver stærkere for hvert år.

Det er ikke længere bare en telefon, det er en billet til fællesskab, status og digital tryghed.

Særligt funktioner som iMessage og FaceTime skaber en social kløft mellem iPhone- og Android-brugere.

Mange unge oplever, at man hurtigt bliver "den udenfor", hvis man ikke har de blå bobler i iMessage eller kan deltage i FaceTime-opkald. Det skriver Mobilsiden.

Andre Apple-tjenester halter bagud

Mens iPhonen dominerer, halter Apples øvrige tjenester.

Kun én procent af teenagerne bruger Apple TV+, og på musikfronten er det Spotify, der løber med sejren – 65 procent bruger tjenesten, og næsten halvdelen betaler for det.

Apple Music ligger på andenpladsen med 30 procent betalende brugere.

VR er ikke teenagernes nye legetøj – endnu

På VR-markedet er billedet mere broget. 31 procent af teenagerne ejer et VR-headset, primært Oculus.

Kun én procent ejer Apples Vision Pro – ikke så mærkeligt, når prisen overstiger, hvad de fleste unge har råd til.

Langt de fleste bruger i øvrigt deres VR-udstyr sjældent.

Alt tyder på, at Apple ikke blot er populær blandt de unge – brandet er i dag en central del af deres identitet.