Nintendo Switch 2 kan få en form for ydeevne-tilstand til håndholdt spil, ifølge et nyligt rygte. At tilbyde en sådan funktion vil være en noget utraditionel beslutning fra Nintendo.
Når det kommer til design, følger Nintendo typisk en filosofi om, at spil skal have en ensartet oplevelse for alle spillere. Med få undtagelser, som Breath of the Wild's Master Mode, har spillerne sjældent mange muligheder for at tilpasse, hvordan Nintendo-spil ser ud og fungerer.
Det er f.eks. sjældent at se noget så simpelt som en VFX- eller musikvolumen-slider i moderne Nintendo-titler. Ikke desto mindre ser det ud til, at Switch 2 kan ændre på dette ved at tilbyde en dedikeret ydeevne-tilstand.
Det hævder leakeren Nash Weedle, som for nylig påstod, at Nintendos kommende enhed vil have en 'ydeevnevælger' i håndholdt tilstand. Han henviser til en unavngiven kilde med adgang til konsollens udviklingskit. Denne funktion skulle angiveligt give brugerne mulighed for at prioritere enten spilydelse eller batterilevetid.
Ville være første gang for Nintendo
Ingen Nintendo-konsol har til dato haft en ydeevne-tilstand, som brugerne kan slå til og fra. Når det er sagt, tilbyder Switch noget lignende ved at understøtte både docked og håndholdt spil. Når enheden indsættes i en dock, øger den sin GPU-hastighed og sender en 1080p-opløsning til fjernsynet i stedet for at bruge sin 720p-skærm.
De præcise detaljer om denne påståede funktion er fortsat uklare. Det eneste andet, som Nash Weedle har hævdet, er, at ydeevne-tilstanden kun vil være tilgængelig i håndholdt tilstand, hvilket betyder, at ændringerne altid vil være i effekt, når der spilles i docked tilstand.
Derfor er det usandsynligt, at denne funktion har direkte relation til den nyligt bekræftede bagudkompatibilitet for Switch 2. Det er dog værd at nævne, at kilden bag dette rygte har haft en blandet succes med tidligere lækager, så man bør tage påstanden med et gran salt.