Trend DK
Forside Gaming Sony løfter sløret: Arbejder på helt ny teknologi til PS6

Sony løfter sløret: Arbejder på helt ny teknologi til PS6

Sony løfter sløret: Arbejder på helt ny teknologi til PS6
serdar_basak/shutterstock.com

Den kommer ikke på markedet lige foreløbig, men det ændrer ikke på, at Sony allerede er i fuld gang med udviklingen af PS6.

Lige nu læser andre

Sonys næste konsol (formodentlig PS6) forventes at komme ‘om nogle få år’, lyder det fra en kilde, der har troværdighed til at udtale sig om det.

Mark Cerny, chefarkitekt bag PS5 og PS5 Pro, deltog sammen med Jack Huynh, Senior Vice President og General Manager for AMD’s computing- og grafikafdeling, i en YouTube-video, hvor de i ni minutter gennemgik en række specifikke fremskridt inden for grafikteknologi, som vil blive integreret i den kommende konsol.

Begge understregede dog, at teknologierne stadig er på ‘et meget tidligt stadie’ og ‘kun eksisterer som simulationer i øjeblikket’.

Kernen i udviklingen handler om at gøre det lettere for fremtidige GPU’er at håndtere grafisk opskalering, ray tracing og de særligt krævende path tracing-teknikker, der gør spil mere realistiske.

Cerny forklarer ifølge The Verge, at ‘den nuværende tilgang har nået sin grænse’, og derfor samarbejder Sony med AMD om at integrere elementer af den næste generations RDNA-arkitektur i fremtidige konsoller.

Læs også

Huynh præsenterede samtidig de nye Radiance Cores (teoretisk svarende til Nvidias RT Cores), som er dedikerede til at håndtere ray tracing og path tracing. Ud over at blive brugt i Sonys konsoller forventes de også at indgå i AMD’s kommende grafikkort til pc’er samt i virksomhedens samarbejde med Xbox.

Radiance Cores giver ifølge AMD et markant løft i ydeevnen ved at aflaste andre komponenter, så de hurtigere kan behandle shaders og teksturer.

Den nye GPU-teknologi vil desuden drage fordel af fremskridt inden for AMD’s nyeste AI-baserede opskalering, FSR Redstone, som inkluderer Neural Radiance Caching og sandsynligvis kommende teknologier inden for samme område.

Et andet vigtigt forbedringsområde er komprimering, der frigør mere båndbredde og dermed øger GPU’ens evne til at køre fremtidige spil med maksimal ydeevne og billedkvalitet. Sony forbedrer her den såkaldte Delta Color Compression-teknik, som blev anvendt i PS5 og PS5 Pro, og introducerer i stedet en mere effektiv metode kaldet Universal Compression.

Denne teknik komprimerer alle elementer i behandlingskæden. Ifølge Huynh gør det GPU’en i stand til at levere ‘mere detaljerede billeder, højere billedhastighed og større effektivitet’. Øget komprimering kan desuden hæve GPU’ens ydeevne og samtidig gøre det muligt at køre mere effektivt i lavstrømtilstand, når det er nødvendigt.

Læs også

Disse forbedringer kan også komme den rygtede PlayStation-håndholdte enhed til gode, som angiveligt er under udvikling. Sonys og AMD’s arbejde med at reducere GPU-belastning kan teoretisk anvendes i mange formfaktorer, herunder bærbare konsoller.

Sony har allerede gjort fremskridt med energieffektivitet på PS5 ved at introducere en ny Power Saver-tilstand, der kan reducere spillets ydeevne for at spare strøm. Netop sådanne funktioner er afgørende for at kunne køre spil på en håndholdt enhed.

Det er opmuntrende at se Sony være så åben omkring arbejdet med at gøre GPU’erne i sine kommende enheder – hvad enten det bliver PS6 eller en håndholdt – så kraftfulde som muligt.

For nu må man blot se bort fra, at denne nyhed uundgåeligt kaster en skygge over den aldrende PS5 og den PS5 Pro, som viste sig at være mindre kraftfuld, end mange havde håbet.

Ads by MGDK