Denne nye grænseflade har til formål at integrere funktioner inspireret af de sociale elementer fra Battle.net og give spil på flere platforme mulighed for at inkludere Xbox-elementer og -systemer, såsom guider i menuer og muligvis endda cloud-gemninger. Det skriver mediet Windows Central.
Dette initiativ er i tråd med Microsoft-boss Satya Nadellas vision om at gøre det muligt for spillere at nyde Xbox-oplevelsen på alle enheder.
Microsoft har desuden lanceret en marketingkampagne, der fremhæver de mange måder, man kan spille Xbox-titler på, herunder på mobiltelefoner, bærbare computere og enheder via en Amazon Fire TV Stick.
Samtidig har Microsoft opdateret Xbox-appen på Windows, hvilket har tilføjet hundredvis af PC-spil, der tidligere ikke var tilgængelige, samt en ny opstartsversion.
Denne opdatering positionerer Xbox-appen som et centralt hub for PC-spil, der gør det nemmere at få adgang til spil, uanset om de er inkluderet i PC Game Pass eller ej.
Alle disse tiltag afspejler Microsofts strategi om at udvide Xbox' tilstedeværelse ud over traditionelt hardware og fremme en samlet og tilgængelig spiloplevelse på tværs af flere platforme.
Det kan også være et tegn på, at de hos Microsoft ved, at de ikke kan blive ved med at konkurrere med Sony og andre aktører i forhold til hardware.
For nylig udtalte en tidligere direktør, at loftet snart er nået på dette punkt. Derfor er de nødt til at indstille sig på at skulle konkurrere på andre områder og vilkår.
Blandt andet har der været forlydender om, at både Sony og Microsoft vil rette et større fokus mod at udvikle eller købe licens til unikke titler, der kun er tilgængelige på netop deres platforme.
Ved at have unikt indhold, vil de have lettere ved at tiltrække spillere fra de konkurrerende aktører på markedet.