Snap er tilbage med et nyt par AR-smarte briller - og for første gang i årevis er de klar til at sælge dem til forbrugerne
Virksomheden planlægger at sælge disse nye briller, der har fået navnet Specs, til forbrugerne fra 2026, sagde CEO Evan Spiegel på scenen under Augmented World Expo i Californien. En talsperson fra Snap har endvidere fortalt til TechCrunch, at brillerne også vil blive leveret i 2026.
Snaps Specs vil indeholde mange af de samme augmented reality- (AR) og kunstig intelligens- (AI) funktioner, som allerede findes i virksomhedens andre smartbriller, Spectacles 5.
Dog oplyser Snap, at Specs bliver mindre og lettere - ideelt set vil de også være mere diskrete at bære i offentligheden end deres meget store forgængere.
Specs vil være udstyret med gennemsigtige linser, der kan vise grafik for brugeren, som om de blev projiceret på verden foran dem. Brillerne vil også have en AI-assistent drevet af Snaps teknologi, der kan bearbejde både lyd og video.
Lanceringen af Specs kommer næsten et årti efter, at Snap første gang forsøgte at sælge smartbriller med den første version af Spectacles i 2016 - et produkt, der dog endte med at sælge rigtig dårligt.
Dengang var Snap tilsyneladende en del år forud for sin tid, men nu møder virksomheden hård konkurrence på AR-brillemarkedet fra giganter som Meta og Google, som for nylig har lanceret deres egne AR-produkter.
Ifølge rapporter planlægger Meta at lancere briller med indbygget skærm - med kodenavnet Hypernova - senere i 2025. Samtidig har Google for nylig annonceret partnerskaber med Warby Parker, Samsung og andre virksomheder om at udvikle Android XR-briller.
Snap håber, at dets SnapOS-system - som de har opbygget gennem de seneste år - vil give dem en fordel i kapløbet. Mange af de millioner af AR-oplevelser, som udviklere allerede har skabt til Snapchat og Spectacles - kaldet Lenses - vil også fungere på de nye Specs, oplyser virksomheden.
På scenen viste Spiegel nogle af disse Lenses frem. En af dem, Super Travel, oversætter skilte og menukort for brugere i udlandet. En anden app, som Spiegel viste frem, Cookmate, finder opskrifter baseret på ingredienser, som brugeren har i sit køkken, og giver derefter vejledning til madlavningen.
Virksomheder har i årevis demonstreret disse scenarier i AR, men har haft svært ved at levere et par briller, der er både funktionelle, overkommelige og behagelige nok til, at forbrugerne kan få glæde af AR. Snap ser ud til at mene, at de har løst dette med Specs, men flere detaljer er stadig uklare.
Snap afslørede eksempelvis ikke, hvor meget Specs vil koste, hvordan de har planer om at sælge brillerne, eller præcis hvordan de kommer til at se ud.
Snap annoncerede også flere opdateringer for udviklere for at styrke SnapOS. Udviklere kan nu bygge apps, som drives af AI-modeller fra OpenAI og Google DeepMind. For at muliggøre flere AI-apps annoncerede virksomheden også en Depth Module API, der gør det muligt at forankre AR-grafik fra store sprogmodeller i et tredimensionelt rum.
I fremtiden oplyser Snap, at de vil samarbejde med Niantic Spatial - virksomheden, der udsprang af skaberne af Pokémon Go - med henblik på at bygge AI-drevne kort over verden.
Om alle disse initiativer rent faktisk vil resultere i et par smartbriller, som forbrugerne har lyst til at købe, må tiden vise. Mens Meta har haft fin succes med Ray-Ban Meta, ser det ud til, at Snaps Specs sandsynligvis bliver væsentligt dyrere.
For at vinde forbrugernes opbakning skal Snap sandsynligvis formå at gøre AR-briller fra noget nyt til noget praktisk - og det bliver ikke nemt for dem.