Volkswagen og Audi bløder: Skifter til ny strategi

Christian Pedersen

1 dag siden

|

20/02/2025
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det går den forkerte vej for de to store bilgiganter.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Volkswagen og Audi har længe satset stort på elbiler, men de nyeste salgstal viser, at efterspørgslen er aftagende.

Det har fået de to bilproducenter til at genoverveje deres strategi og sætte forbrændingsmotorer tilbage i fokus.

Markant tilbagegang i salget

Volkswagens elbilsalg faldt med 2,7 % i 2024, mens Audi oplevede et endnu større fald på 7,8 %.

Samlet set har Volkswagen Group set en nedgang på 3,4 % i efterspørgslen efter elbiler, hvilket har ført til overvejelser om at sætte tempoet ned i overgangen til elektriske biler.

Ifølge den tyske avis Handelsblatt planlægger VW og Audi nu at øge investeringerne i brændstof- og hybridbiler.

Hvis beslutningen godkendes i marts, kan det få konsekvenser for andre mærker i VW-koncernen, såsom Skoda og Seat/Cupra, som deler teknologiske platforme. Det skriver Mobilsiden.

Luksusmærker udskyder elbilplaner

Det er ikke kun Volkswagen og Audi, der justerer deres elbilstrategi.

Koncernens luksusmærker er også begyndt at skubbe elektrificeringen længere ud i fremtiden:

  • Porsche har trukket sin fuldelektriske strategi tilbage efter et markant fald i Taycan-salget på 49 %.

  • Bentley har udskudt sin første elbil fra 2025 til 2026 og forlænget levetiden for benzinmodeller frem til 2035.

  • Lamborghini har skubbet lanceringen af den elektriske Lanzador fra 2028 til 2029, mens de klassiske V8- og V12-modeller forbliver i produktion langt ind i 2030’erne.

Hvad betyder det for Danmark?

VW og Audi er blandt de mest solgte elbilsmærker i Danmark.

I januar 2025 solgte Volkswagen 1.342 elbiler og havde en markedsandel på 19,3 %.

Hvis efterspørgslen fortsætter med at falde, kan vi se flere hybrid- og benzinmodeller på markedet, end mange først forventede.