Elbiler er sjældnere involveret i brande end biler med forbrændingsmotorer, men når det sker, er de sværere at slukke.
Nu tager Renault et vigtigt skridt for at gøre brandslukning i elbiler mere effektiv ved at gøre deres Fireman Access-system frit tilgængeligt for alle bilproducenter.
Hvad er Fireman Access-systemet?
Renaults Fireman Access-system består af en selvklæbende skive, som placeres over en åbning i batteriet.
Hvis en brand opstår, kan brandmænd bruge dette system til hurtigt at sprøjte vand direkte ind i batteriet, hvilket drastisk reducerer den tid, det tager at slukke branden.
Ifølge Renault kan Fireman Access-systemet slukke en batteribrand på få minutter – modsat de flere timer, det normalt tager at håndtere en elbilbrand.
Samtidig kræver det 10 gange mindre vand end traditionelle metoder. Det skriver Mobilsiden.
Renault stiller teknologien frit til rådighed
Renault har besluttet at fralægge sig patentet på Fireman Access-systemet og tilbyder det nu via en gratis licens til hele bilindustrien.
Det betyder, at andre bilproducenter kan implementere teknologien i deres egne elbiler, hvilket potentielt kan forbedre brandsikkerheden på tværs af hele branchen.
Brandrisiko i elbiler: En særlig udfordring
Selvom elbiler brænder sjældnere end biler med forbrændingsmotorer, er batteribrande vanskeligere at håndtere.
De kan blusse op igen uden varsel, og de giftige dampe, der frigives, gør det nødvendigt at isolere brændte elbiler efter slukning.
Renaults teknologi kan derfor blive en gamechanger i sikkerhedsarbejdet.
Renaults beslutning om at dele sin teknologi frit kan potentielt sætte en ny standard for brandsikkerhed i elbiler.
Med flere producenter, der implementerer løsningen, kan det betyde hurtigere og mere effektive brandslukningsmetoder, hvilket øger sikkerheden for både bilister og redningsfolk.