Tesla oplever stigende problemer med tyveri af ladekabler på deres Supercharger-stationer.
Tyve klipper kablerne over for at få fat i kobberet, selvom værdien er begrænset.
Ifølge ladeoperatøren Clever er der kun kobber for cirka 200 kr. i et ladekabel, mens selve kablet koster omkring 15.000 kr.
Farvestof og gravering som afskrækkelse
For at imødegå problemet tester Tesla nu en ny teknologi kaldet DyeDefender.
Dette system består af en beskyttelsesslange, der sprøjter farvestof ud i alle retninger, hvis kablet klippes over.
På den måde bliver tyvene synligt mærket, hvilket kan gøre det sværere for dem at sælge de stjålne kabler videre.
Derudover graveres “Property of Tesla Motors” direkte i kablerne.
Håbet er, at skrothandlere vil nægte at tage imod dem, hvilket kan gøre tyveriet mindre attraktivt. Det skriver Mobilsiden.
Testes allerede på Supercharger-stationer
Tesla har allerede implementeret de nye kabler på enkelte ladestationer i USA.
Ifølge Teslas chef for opladning, Max de Zegher, testes løsningen netop nu på en Supercharger-station i Seattle, Washington.
Hvis forsøget viser sig at være effektivt, kan systemet blive udrullet globalt.
Vil det stoppe tyverierne?
Om Tesla med disse initiativer kan sætte en stopper for kabeltyverierne er endnu uvist, men det er et skridt i retning af at gøre opladning mere sikker for elbilsejere.
Initiativet er et af flere forsøg på at beskytte infrastrukturen for elbiler, som i stigende grad bliver udsat for hærværk og tyveri.
Med flere offentlige ladestationer på vej og en voksende elbilflåde er det vigtigt, at ladeoperatører som Tesla finder holdbare løsninger på disse udfordringer.