Mens kinesiske elbiler gør deres indtog på det europæiske marked, viser nye analyser, at bilerne sælges til mere end dobbelt pris i Europa sammenlignet med Kina.
De høje priser skyldes blandt andet EU’s forhøjede toldsatser og markedsstrategier fra producenterne.
Kinesiske bilmærker presser europæiske producenter
Ifølge en rapport fra JATO Dynamics er de kinesiske bilmærker, trods prisforskellene, stadig en stor udfordring for europæiske bilproducenter.
Især BYD har en så høj avance, at de kan absorbere EU’s toldsatser, mens europæiske og amerikanske bilmærker, der producerer i Kina, har sværere ved at konkurrere. Det skriver Mobilsiden.
Priserne afslører markante forskelle
Tal fra JATO Dynamics viser, at den gennemsnitlige listepris på en elbil i Kina er 30.000 euro (224.000 kr.), mens den samme bil i Europa sælges for gennemsnitligt 63.000 euro (470.100 kr.).
Forbrugerne betaler prisen
Danske forbrugere er blandt dem, der oplever de højeste priser på kinesiske elbiler.
Mens EU forsøger at beskytte sin bilindustri, kan forbrugerne ende med at betale prisen.
Om priserne falder på sigt, afhænger af den fortsatte konkurrence og politiske tiltag.