Elbilmarkedet er under hastig forandring, og det er ikke længere nok at kunne levere biler med stærke motorer og godt design.
Teknologi og software spiller nu en afgørende rolle, og det er her, Tesla, NIO og Xpeng har formået at tage føringen.
Ifølge den seneste undersøgelse fra Gartner Digital Automaker Index, som vurderer bilproducenternes evne til at omstille sig til teknologivirksomheder, er det tydeligt, at især de nyere producenter har et stort forspring.
Tesla topper listen igen i år, men kinesiske producenter som NIO og Xpeng haler hurtigt ind.
Undersøgelsen fokuserer på områder som lederskab, elektronisk arkitektur, autonomi og elektrificering. Det skriver Mobilsiden.
Tesla får stadig topkarakter for deres evne til at tjene penge på softwareopdateringer og over-the-air løsninger, men de har mistet point på grund af manglende 5G-forbindelse og intern omrokering i ledelsen.
Samtidig viser NIO og Xpeng markante forbedringer, især når det gælder opkobling og autonom teknologi.
Xpeng har alene øget sin position med 13 procent i forhold til sidste år.
Mens Tesla og de kinesiske mærker dominerer, halter de traditionelle bilproducenter som Toyota og Mazda bagud.
Ifølge Gartner skyldes det manglende fokus på softwareudvikling og en ledelseskultur, der ikke er gearet til at konkurrere i den teknologidrevne bilbranche.
Forbrugerne forventer i stigende grad teknologiske løsninger i deres biler, og det bliver afgørende for bilproducenterne at kunne levere software af høj kvalitet.
Hvis de gamle giganter ikke tilpasser sig hurtigt nok, risikerer de at miste store markedsandele til de nye, teknologisk avancerede spillere.