Et batteriproblem kan hurtigt udvikle sig til bilejernes værste mareridt, især når det kommer til elbiler.
Dette blev en realitet for finske Joni, hvis ni år gamle Tesla Model S P85D pludselig brød sammen.
Regningen?
Hele 112.000 kroner ifølge et autoriseret Tesla-værksted.
Rust og kondens blev den dyre synder
Årsagen til det kostbare batterisammenbrud viste sig at være overraskende banal.
Efter flere års brug var batterikassens metal rustet igennem, hvilket havde tilladt kondensvand at trænge ind.
Fejlen resulterede i en total batterinedsmeltning, som krævede en fuld udskiftning – ifølge Tesla.
Løsningen: En skotørrer og gør-det-selv
I stedet for at betale den svimlende regning tog Joni sagen i egen hånd.
Uden nogen formel træning i bilreparationer afmonterede han den 500 kilo tunge batteripakke ved hjælp af en hydraulisk løfter og online vejledninger.
Efter to ugers tørring af batteriet med en skotørrer og installation af en ny batterikasse løste han problemet for blot få tusinde kroner. Det skriver Ilta Sanomat.
Eksperter advarer mod amatørreparationer
Jonis succes med at genoplive sin Tesla har vakt opmærksomhed, men eksperter advarer mod at følge hans eksempel.
Ifølge en finsk elsikkerhedsekspert er kondensproblemer ikke unikke for Tesla, men amatørreparationer uden den rette viden kan være farlige og potentielt ulovlige.
Rust og kondens som følge af dårlig batterikonstruktion er en udfordring, der ikke kun rammer Tesla, men flere elbilproducenter.
Episoden rejser spørgsmål om holdbarheden af elbiler i koldere klimaer og fremhæver samtidig de høje omkostninger forbundet med specialiserede batterireparationer.
Historien er en påmindelse om både fordelene og faldgruberne ved den grønne omstilling – og ikke mindst om behovet for innovation inden for batteriteknologi.