Efter fire år med gratis parkering for elbiler i Århus, stopper ordningen den 1. oktober 2025.
Beslutningen betyder, at elbiler fremover skal betale det samme som andre køretøjer for at parkere på kommunale pladser.
Økonomisk tab og stigende elbiltrafik
Ordningen har gjort det muligt for elbiler at parkere gratis i op til fire timer dagligt, men Århus Kommune har siden 2021 mistet næsten 20 millioner kroner i parkeringsindtægter på grund af den stigende brug af elbiler.
Fra 2021 til udgangen af 2024 er andelen af parkeringer med elbiler steget fra 3,7 procent til 18,8 procent.
I december 2020 var der registreret 2.018 elbiler i Århus, men ved udgangen af 2024 var tallet steget til hele 23.450.
Denne eksponentielle vækst har været medvirkende til kommunens beslutning om at afslutte den gratis parkering. Det skriver Århus Stiftstidende.
FDM kritiserer beslutningen
FDM udtrykker bekymring over beslutningen, da den kan skabe øget pres på de gratis ladepladser i byen, som stadig tilbyder tre timers gratis parkering for elbiler.
Organisationen mener, at dette kan føre til yderligere udfordringer, da antallet af ladepladser ikke er tilstrækkeligt til at imødekomme behovet.
Praktiske detaljer
De fire timers gratis parkering, der har været gældende, krævede registrering via en app eller betalingsautomat.
Brugerne kunne ikke forlænge tiden ved at flytte bilen til en anden plads.
Teknik og Miljø i Århus oplyser, at den kommende ændring også skal sikre større lighed mellem forskellige biltyper.
Med denne beslutning sender Århus Kommune et klart signal om, at støtten til elbiler skal justeres i takt med markedets udvikling.