Trend DK
Forside Elbiler Sådan bliver EU’s nye elbilkrav en dyr fornøjelse

Sådan bliver EU’s nye elbilkrav en dyr fornøjelse

Sådan bliver EU’s nye elbilkrav en dyr fornøjelse
VanderWolf Images / Shutterstock.com

EU’s nye krav til elbiler lyder grønne – men kan koste dig dyrt.

Lige nu læser andre

EU’s kommende krav til elbiler lyder som et skridt mod en grønnere fremtid. Men for bilejere og bilkøbere kan det hurtigt blive en dyr affære. Fra batterikrav og softwarekontrol til øgede dokumentationskrav og standarder, bliver der indført regler, som få forstår konsekvenserne af.

Her er 10 konkrete måder, de nye EU-regler risikerer at ramme både din pengepung og dine fremtidsplaner.

Krav om batteripas

EU indfører krav om dokumentation for hele batteriets levetid og ressourceoprindelse. Det kan gøre brugtsalg og import langt mere besværligt og kostbart.

Standardiseret stik og opladningsteknologi

Gamle modeller uden opdateret teknologi risikerer at blive inkompatible med fremtidens ladestandere.

Krav om softwareopdateringer

Bilproducenter bliver pålagt at sikre opdateringer af bilens styresystem. Men ældre biler kan blive udeladt, hvilket kan føre til lavere brugtværdi.

Højere krav til genbrug af materialer

Læs også

Nyproducerede elbiler skal indeholde en vis mængde genanvendt materiale. Det kan presse priserne op og gøre billigere modeller dyrere.

Mere kontrol med produktion og forsyningskæde

Bilproducenter skal dokumentere ansvarlige produktionsforhold. Det kan skabe leveringsproblemer og forsinkelser på nye biler.

Ecodesign-krav til reservedele

Producenter skal sikre, at dele kan udskiftes og repareres. Det lyder positivt, men det kan gøre originale reservedele dyrere pga. certificering.

Overvågning af batteriets ydeevne

Nye biler skal registrere batteriets helbred og rapportere det ved service. Et dårligt batteri kan gøre det næsten umuligt at sælge bilen videre.

Skærpede krav til sikkerhedssoftware

EU vil sikre, at elbiler har digital sikkerhed mod hacking. For ældre biler uden opdatering kan det betyde, at de ikke må videresælges.

Mærkningspligt af CO2-aftryk

Læs også

Elbiler skal fremover mærkes med et specifikt CO2-aftryk fra produktionen. Det kan skade ryet for visse modeller og presse gensalgsværdien.

Flere inspektioner og myndighedskrav

Flere myndighedstilsyn og tekniske kontroller kan ramme bilejere med uforudsete omkostninger og begrænset fleksibilitet.

Ads by MGDK