Pas på! Selvkørende elbiler testkøres nu på offentlige veje

Skrevet af Christian Pedersen

2 uger siden

|

06/06/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Elbiler med avanceret selvkørende teknologi testkøres nu på offentlige veje.

Mest læste i dag

Kinesiske bilproducenter har nu fået grønt lys til at teste selvkørende elbiler med avanceret teknologi på offentlige veje.

Tilladelsen gælder for niveau 3 autonome køretøjer, og blandt de første bilproducenter, der er omfattet, er BYD, NIO, SAIC og seks andre. Det skriver Mobilsiden.

Fremskyndelse af selvkørende teknologi

Formålet med denne tilladelse er at speede udviklingen af fuldt selvkørende biler op.

Niveau 3 teknologi tillader, at bilen overtager styringen, men føreren skal kunne overtage, hvis nødvendigt.

Det er et skridt op fra niveau 2, som kræver konstant føreropmærksomhed og hænder på rattet.

Niveauer af autonom kørsel

SAE International har defineret fem niveauer af autonom kørsel:

  • Niveau 0: Ingen automatisering.

  • Niveau 1: Førerassistance som fartpilot og parkeringsassistent.

  • Niveau 2: Delvis automatisering; bilen styrer, men føreren skal være opmærksom.

  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal kunne overtage.

  • Niveau 4: Høj grad af automatisering; føreren må sove eller forlade sædet i afgrænsede områder.

  • Niveau 5: Fuld automatisering uden behov for menneskelig indgriben.

Udbredelse af niveau 2 teknologi

Mindst ti kinesiske bilproducenter, herunder Huawei og Xpeng, har allerede lanceret elbiler med niveau 2 autonom kørsel.

Disse systemer kræver stadig en opmærksom fører med hænderne på rattet.

Tesla forbereder sig også på at introducere sin "Full Self-Driving" (FSD) software til kinesiske elbilkøbere i år.

FSD er et niveau 2-system, men Tesla's CEO Elon Musk har gentagne gange udtalt, at fuldt selvkørende teknologi er nært forestående.

Lang vej igen

Selvom niveau 3 teknologi er et skridt fremad, er der stadig lang vej til niveau 5, hvor bilerne kan køre uden nogen form for menneskelig indgriben.

Ifølge SAE International forventes fuldt selvkørende biler først at være tilgængelige tidligst i 2035.

En amerikansk undersøgelse har desuden vist, at nuværende førerassistentsystemer ikke altid er pålidelige.

Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) fandt, at 13 ud af 14 biler dumpede i en test af nuværende systemer.