Rækkevidde er et afgørende element for mange elbilkøbere, og en ny test fra det britiske bilmagasin WhatCar afslører en overraskende vinder: Polestar 2.
Elbilen kørte imponerende 536 km på en fuld opladning i testen, som blev udført under forhold, der ligner de danske.
Dette gør Polestar 2 til en førende elbil, især efter dens opgradering med en ny elmotor, der trækker på baghjulene.
En test under danske forhold
WhatCars rækkeviddetest er interessant, fordi den udføres på en 31 km lang lukket bane med stop-start bykørsel, landevej og motorvejskørsel, hvilket minder om typiske danske køreforhold.
Bilerne blev testet med fuldt opladet batteri, klimaanlægget sat til 21 grader, og nærlyset tændt.
Temperaturen lå mellem 17 og 23 grader, hvilket er typisk for en dansk sommerdag. Det skriver Hvilkenbil.
Polestar 2 tager føringen
Polestar 2 overraskede ved at køre 536 km, før batteriet løb tør.
Selvom den officielle WLTP-rækkevidde for bilen er 653 km, var afvigelsen på 18 %, hvilket dog stadig placerer Polestar 2 som en af de mest effektive elbiler i testen.
Dens forbrug lå på 6,8 km/kWh, hvilket kun blev overgået af Tesla Model 3 og den nye Mini Cooper.
Tæt konkurrence fra Renault
Renault Scenic E-Tech, som blev kåret til "Årets Bil i Europa 2024", kom ind på andenpladsen med en rækkevidde på 518 km.
Ifølge WhatCar skyldes dens kortere rækkevidde dens højere crossover-design, som øger luftmodstanden.
Tesla Model 3 imponerer stadig, men med den største afvigelse mellem den lovede og faktiske rækkevidde, mens Kia EV9, en stor SUV, også præsterede stærkt med 505 km.
Denne test viser, at nyere elbiler som Polestar 2 ikke kun tilbyder imponerende ydeevne, men også kan levere rækkevidder, der gør dem til attraktive valg for elbilkøbere.