Det danske lademarked vokser markant, og de nyeste tal fra Transportministeriet for 3. kvartal 2024 viser en klar udvikling.
Antallet af offentlige ladepunkter i Danmark er nu oppe på 26.500, efter en stigning på 2.550 ladepunkter alene i det seneste kvartal.
Størstedelen er normalladere
Data afslører, at 66,5 procent af de offentlige ladestandere er normalladere med en effekt på op til 22 kW.
Hurtigladere (23-99 kW) udgør 19,9 procent, mens lynladere (100+ kW) står for 13,6 procent.
Udviklingen viser, at der stadig er behov for flere lynladere, da antallet af elbiler på vejene stiger.
Clever fører markedet
Clever dominerer som den største ladeoperatør med en markedsandel på 37 procent, hvilket placerer dem langt foran konkurrenterne.
Spirii, der blandt andet samarbejder med virksomheder og private aktører, er nummer to med 21 procent, mens E.ON har mistet markedsandele og nu sidder på 14 procent. OK følger efter med 9 procent.
Inden for lynladere er Clever også førende med en markedsandel på 26 procent, efterfulgt af Tesla (19 procent) og Circle K (13 procent). Det skriver Mobilsiden.
Tæthed af ladestandere varierer
Tætheden af ladestandere pr. 1.000 indbyggere varierer betydeligt fra kommune til kommune.
De kommuner, der har haft den største vækst i ladestandere, viser, hvor udviklingen går hurtigst, og hvilke områder der prioriterer infrastrukturen for elbiler.
Fremtiden for elbiler
Med en månedlig vækst på omkring 1.000 nye ladepunkter ser fremtiden lys ud for danske elbilister.
Men trods fremgangen er konkurrencen på markedet stadig udfordret, hvilket understreges af en rapport fra Konkurrencerådet.
Lademarkedet skal tilpasses det stigende antal elbiler, hvis Danmark skal forblive førende inden for den grønne omstilling.