De nye regler skal træde i kraft inden længe.
Lige nu læser andre
Bilbranchen udvikler sig hurtigt i disse år.
Elbilerne har fart over feltet, og de fortsætter med at vinde terræn over hele verden.
Særligt i Europa har bilisterne været hurtige til at byde den eldrevne køretøjet velkomne, og nu vil EU indføre nye regler, der skal gøre forbrugerne klogere.
Det skriver det norske medie Teksiden.
Skal gælde fra 2027
Fra 2027 skal alle nye elbiler i EU være udstyret med et digitalt batteripas.
Læs også
Det nye krav skal skabe større gennemsigtighed om bilens vigtigste og mest kostbare komponent – nemlig batteriet.
Ifølge EU’s forordning skal batteripasset indeholde detaljerede oplysninger om batteriets oprindelse, produktion og vedligeholdelse.
Ved at scanne en QR-kode kan både bilejere og værksteder få adgang til data om batteriets tilstand, levetid og miljøpåvirkning.
Initiativet skal gøre det lettere at følge batteriets udvikling over tid og styrke tilliden til elbilteknologien.
Gælder ikke kun elbiler
Kravet gælder ikke kun elbiler.
Læs også
Ordningen omfatter alle batterier med en kapacitet på over to kilowatttimer.
Det betyder, at elcykler, elscootere og andre elektriske køretøjer også bliver omfattet af de nye regler.
Forordningen træder i kraft den 18. februar 2027 og gælder for alle batterier, der kommer på markedet i EU derefter.
En hjælp til brugtmarkedet
Det digitale batteripas vil fungere som et elektronisk dokument, der viser batteriets livsforløb.
Her registreres oplysninger om materialer, ydeevne, servicehistorik og genanvendelse.
Læs også
Dataene bliver tilgængelige via en QR-kode, som kan scannes med en smartphone.
Ordningen forventes at få stor betydning elbiler på brugtmarkedet. Købere vil for første gang kunne få pålidelige oplysninger om batteriets alder og tilstand.
Det kan bidrage til større gennemsigtighed og tryghed i forbindelse med køb af brugte elbiler.
EU håber, at batteripasset vil øge tilliden til elbiler og samtidig fremme en mere bæredygtig bilindustri.
Formålet er at lette genbrug af materialer, forhindre ressourcespild og støtte overgangen til en grønnere transportsektor.