Ny undersøgelse skuffer: Solid-state-batterier er måske ikke så gode alligevel

Christian Pedersen

3 dage siden

|

26/03/2025
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Solid-state-batterier er ikke bedre end de batterier, vi bruger i elbiler i forvejen.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Forventningerne har været tårnhøje til solid-state-batterier – den teknologi, der skulle revolutionere elbiler med længere rækkevidde, lynopladning og øget sikkerhed.

Men ny forskning stiller spørgsmålstegn ved, om potentialet reelt er så stort, som mange har håbet.

Mindre effekt end forventet

En ny undersøgelse konkluderer, at solid-state-batterier kun er en anelse mere energitætte end de bedste af de nuværende litium-ion-batterier.

Ifølge forskerne er forskellen på blot 0,74 procent – en minimal forbedring, når man ser på de tekniske og økonomiske udfordringer, teknologien står overfor.

Det solid-state-batteri, der blev analyseret, opnåede en energitæthed på 272 Wh/kg. Til sammenligning ligger avancerede litium-ion-batterier i dag på mellem 250 og 270 Wh/kg. Det skriver Mobilsiden.

Produktionen er stadig et problem

Solid-state-teknologien er ikke blot dyr at fremstille – den er også kompleks.

Problemer som høj massefylde, skrøbelige materialer og vanskeligheder med skalering trækker i den gale retning.

Derudover er der tekniske forhindringer såsom lithiumdendritter og hulrum, som kan kompromittere både holdbarhed og sikkerhed.

Forskerne bag undersøgelsen peger i stedet på såkaldte quasi-solid-state-løsninger, der kombinerer faste og flydende elektrolytter.

Denne tilgang kan muligvis give en bedre balance mellem stabilitet, ydeevne og produktionsvenlighed.

Først klar i 2027 – hvis overhovedet

Selvom flere producenter har lovet solid-state-batterier i elbiler fra 2027, kan det vise sig, at de nuværende batterityper når at lukke hullet i mellemtiden.

Teknologien er stadig under udvikling – men troen på det store gennembrud har fået sig et alvorligt knæk.