Ny teknologi: Forskere udvikler batteri, der oplades fra 0-80 procent på et kvarter

Nicolai Busekist

1 uge siden

|

26/11/2024
Elbiler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Med de samme ingredienser som i dagens batterier har forskere i Canada udviklet batterier, der oplades langt hurtigere og har bedre holdbarhed.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mest læste i dag

Forskere ved University of Waterloo i Canada har udviklet en ny teknologi til lithium-ion-batterier til elbiler, som kan oplades fra 0 til 80 procent på kun 15 minutter, fremgår det af en pressemeddelelse fra universitetet.

Desuden tåler disse batterier langt flere opladningscyklusser end de nuværende batterier.

"Hvis vi kan gøre batterierne mindre, få dem til at oplade hurtigere og holde længere, reducerer vi de samlede omkostninger for køretøjet," siger Yverick Rangom, professor ved Waterloos institut for kemiteknik, ifølge mediet Motor.no.

Øger værdien

Rangom mener, at denne teknologi kan gøre elbiler til et mere realistisk valg for flere mennesker, herunder bilister, der ikke har mulighed for at lade deres elbiler op derhjemme.

"Det vil også øge værdien af brugte elbiler og dermed gøre elektrisk transport mere tilgængelig," tilføjer Rangom.

Fremskridtet ligger i anoden

Traditionelt er anoder baseret på grafit, men forskerne har udviklet en metode til at smelte grafitpartikler sammen for at forbedre ledningsevnen.

Denne forbedring gør det muligt for lithium-ioner at bevæge sig hurtigere uden at forårsage den sædvanlige nedbrydning eller de sikkerhedsrisici, der ofte er forbundet med hurtigopladning.

Stor skala

Komponenterne er de samme som dem, der bruges i dagens batterier.

"Vi genopfinder ikke hjulet, når det kommer til materialerne i lithium-ion-batterier. Vi finder bare en bedre måde at organisere partiklerne på og tilføjer nye funktioner til bindemidlerne, som holder dem sammen, såsom avancerede egenskaber for elektron-, ion- og varmeoverførsel," siger Michael Pope, medleder af forskningen og professor ved Waterloo.

Det næste skridt i forskningen er at sikre, at processen kan skaleres op, så teknologien kan implementeres i eksisterende produktionsanlæg og ladestationer.

Det vidner om, at der hele tiden sker store fremskridt med hensyn til elbiler og deres batterier. Derfor er det ikke utænkeligt, at de på endnu flere punkter kan konkurrere med brændstofbiler i den nærmeste fremtid.